2010. november 10., szerda

Az Élet nem csak játék és mese (és anyatej és tiszta pelenka)

A cápagyerek hajnalban is szembesült azzal, hogy babaéletnek bizony vannak árnyoldalai, ilyen például a porszívós orrszívás. Gyerektelenül nem tudtam elképzelni, hogy is működik ez, nem sejtettem, hogy van egy spéci műszer, azt hittem, csak a porszívó fejét dugják a takonypóc orra alá, és a köldökcsonk mellett az volt a másik parám (van még pár, szép sorjában előjön az összes, úgy látom), hogy letépem a gyerek fejét, ha rossz szívóerősséget állítok be. Aztán szülés előtt beszereztem az eszközt, de nem kerültem jobb lelkiállapotba. Kicsit vert a víz, hogy majd fel kell dugnom a gyerekem pici orrlyukába ezt a porszívóra csatlakoztatható szerkezetet, biztos fáj neki a szívás és az sem túl vidám dolog, ha a cimpájára cuppan a cső, akármilyen kicsi az átmérője, meg tulajdonképpen én sem örülnék, ha valami műanyag cuccot dugdosnának az orromba. Ja, és a sírás-rívás kellős közepén valahogy győzzem meg észérvekkel a csecsemőt, hogy csak neki akarok jót, nem hobbiból porszívózom az orrlyukait.
Első alkalommal B.-vel együtt csináltuk az orrszívást, szabályosan leizzadtunk, mire végeztünk, mert a gyerek vörös lett a bömböléstől (itt tanultam meg egy újabb sírástípusát), kapkodta a fejét és kézzel-lábbal tiltakozott. Látszott, hogy gyűlöli az egész procedúrát, B.-vel pedig eléggé megszeppentünk, emberkínzás light ez az orrszívós történet. A következő három-négy alkalommal Andris viszonylag jól tűrte, még reménykedtem is, hogy nahát, nyugaton a helyzet változik, de ma megint nagyon utálta és... életében először megsértődött. Ranschburg mester szerint az újszülött világa "megélt világ, amelyben csak a pillanat létezik, és a pillanatok sora nem rendeződik össze múlt, jelen és a jövő egységes folyamatává", a sarjnak azonban elfelejtettek szólni, hogy ez így működik és ehhez tartsa magát újszülöttként, mert a fürdőszobában (jelen) még tökéletesen emlékezett arra, mi történt két perccel korábban a nappaliban (múlt): hiába puszilgattam és vigasztaltam, elfordította a fejét, majd száját biggyesztve és homlokát ráncolva tüntetően a másik irányba bámult legalább egy percig, mintha ott se lennék, nem is pislogott, maga volt a megtestesült neheztelés, ennyire zokon vette az orrszívást. Egyébként van neki egy másik nagyon szigorú ábrázata, a westernfilmekben Clint Eastwood néz ilyen szúrós szemekkel a gonosz banditákra:


B.-vel egyszer teszteltük Andrison a csecsemő orröblítő oldatot (az ilyen durva, szülőt próbáló dolgoknál mindig vállt vállnak vetve küzdünk együtt), hátha kiváltható az orrszívás. Maga a spray nagyjából feleakkora, mint a gyerek, és a szórófej nem fér bele az orrlyukába, a váratlanul orron (és kicsit szemen, mert elrántotta a fejét) fújt cápa pedig nagyon sír. Öregedtünk vagy száz évet a művelet öt másodperce alatt, megfogadtuk, hogy na ez az, amit soha többé, bzmg. Állítólag "gyengéden eltávolítja a felgyülemlett váladékot". Aha, persze. Szívesen orrba lőném vele a kitalálóját, csak hogy lássam, gyengédnek érzékeli-é az orröblítést. Nem értem, miért nem a NASA csúcstechnológiájával készítik az ilyen csecsemőgondozásos kütyüket, minden műszer kicsi lenne, de hatékony és ami a lényeg, bababarát, például az orrszívó nem lenne nagyobb egy öngyújtónál, színes, anyatejszagú, zenélő bizbasz, beépített váladékoldóval és masszírozóval, ja, és szétszedhető, ergo könnyen tisztítható, az orrszívás végén nem kellene rohanni vele a csaphoz, nehogy beleszáradjon a kis mindenféle babatakony. Olyan sokat kérek?    

23 megjegyzés:

Dorci írta...

Hello!
Először is sok boldogságot kíván egy háromgyermekes zugolvasó:)
Gyors orrporszívózási tanácsadás, ami nekünk bejött: gyermek félig fekve ölbekap, jobb keze hónod alá, bal kezét tudod fogni a Te bal kezeddel így. Jobb kezedbe a porszívó, és már szívható az embergyerek orrának igen gusztusos taknya:) Nálunk ez gyakorlatilag sírás nélkül abszolválható verzió, mivel gyakorlatilag ölelgetheted közben, sőt én oda is szoktam hajolni és puszilgatom az arcát. Remélem Nektek is bejön!
Egyébként persze mi is kipróbáltuk magunkon mielőtt bedugtuk a gyermek orrába, mert fixa ideánk volt hogy az agyvelejét fogjuk viszontlátni a csőben...
Nos olyannyira abszolválható, hogy a két nagyobbik (3,5 éves és 22 hónapos) már magától jön orrot szívni ha kell!
Tiszta szívből minden jót Nektek!
Dorci

dorw írta...

van elektromos orrszívó alternatív megoldásként. valamivel gyengébben szív, mint a porszívós, de nem annyira hangos és nem akkora nagy a cucc, amit a gyerek orrába kell tömködni. pucoltam már mindkettővel gyerek orrát, az elektromos sokkal emberségesebb, de azzal gyakrabban kell szívni, mert nem pucolja ki az orrjáratot annyira mélyen. a porszívós meg alaposabb, de hangos és utána ordít a gyerek. lehet választani:humánum vagy praktikum. :P

(a gyerkőc meg... ÁÁÁÁ!!! olyan, mint egy falat legfinomabb cukorborsó! :))) )

Névtelen írta...

azt a bizonyos orrspray-t én allergiás korszakban használtam, mert azt lehet terhesség ill. tervezésekor is, használni használt, enyhített a dolgokon, viszont tényleg nem volt kellemes míg bele nem jöttem hogy is használjam saját magamon..
Szóval részvétem cápa úrfinak!
Jobbulást!
De hát ő már nem is olyan nagyon új újszülött :) (nem tudom hivatalosan meddig számítanak annak)

Nikletty

Pocak írta...

Gyógyszertárból cseppentő, anyatej kis tálkába kinyer, cseppentővel felszív és gyermek orrába mennyiségi korlátozás nélkül csöpögtethető, persze nem egyszerre, de bármikor ismételhető. Ha nem masszív sűrű ragadós a váladék, akkor nagyon hatásos (és nyálkahártyának is kifejezetten jót tesz) Antibakteriális meg mindenféle jó tulajdonsága van, lazítja a trutyit, viszont nem engedi kiszáradni sem az orrnyálkahártyát, stb :) Ja, orrszívás, ha szintén nem olyan durva takony van, akkor én csatlakozok a cső másik végére, kell hozzá tüdő, de sok kijön így is, gyerek nem utálja meg a porszívót, viszont megszokja, hogy az orrát "birizgálom", számba nem jut belőle úgysem semmi, csak előtte nem árt letörölni, mert a porszívó vége sem túl finom :DDD

Blabla írta...

Csatlakozom az elektromos porszívót használók táborához, sokkal praktikusabb, mellesleg nem kell állandóan a porszívót kerülgetni. Nálunk a gyerek emiatt is üvölt, utálja tíz hónaposan is. Alig várom, hogy megtanulja, hogyan kell kifújni az orrát!
Andris pedig tüneményes!

Szeri írta...

Mi is mindig megszenvedtük, amíg olyan picik voltak, de aztán rájönnek, hogy jó az nekik amit csinálunk:)

Csapos írta...

Az az igazság, hogy baromira együttéreztem, meg hümmögtem és hammogtam, meg emlékeztem is... aztán megláttam a gyermek sértődött fejét a poszt közepén és felröhögtem. A jótanácsok elhangzottak már előttem, engedtessék meg, hogy én csak jelezzem, mennyire szeretem a soraidat olvasni az utolsó egy hónapban is. :-)
teide

Gogo írta...

Nem értek én ezekhez a dolgokhoz (zsenge koromnál fogva), ha nagyon kutatok elő tudok halászni orrszívós emléket az elmémből, de Andris naaaagggyon gonosz, ámulatban... illetve rémületbe estem tőle :)

csibike írta...

Gogo: Dehogy gonosz :)

teide: Én sem bírom ki, hogy ne röhögjek, amikor így néz :) Nem tudom, mire gondolhat közben, de teljesen olyan, mintha morc fejet vágna.

Szeri: Addig azért eltelik pár hónap / év, nem? :)

Blabla: Ezek szerint még hónapokig erősítenem kell a kis lelkemet :)

Pocak: Köszi a tippet. Jó erős tüdőd lehet :)

csibike írta...

Nikletty: A babák nem úgy emlékeznek, ahogy a felnőttek, pl. nem véletlen, hogy az ember első emlékképei olyan 2-3 éves korból származnak. Nem tudom, Andris miért vágott olyan sértődött fejet, biztos, hogy csak a kellemetlen érzés maradt meg benne és ez kiült az arcára úgy, mintha sértődött lenne, magára a tárgyra viszont már nem emlékezhetett, miután az kikerült a látóteréből.

dorw: Vagy feltalálok valami tuti szerszámot :)

Dorci: Üdv és köszi :) Úgy csinálom, hogy az ölemben van, csak én egy textilpelenkával bugyolálom be kicsit, hogy ne tudjon hadonászni. Hiába a meghittség, az ölelgetés, a porszívó hangja és maga a művelet überel mindent.

Gogo írta...

rendszeresen elírom a kommenteket (lámpaláz, biztos). szóval nem gonosz, szigorú :) de akkoris <3 :)

Elf írta...

ez a nézés... :):):)

anno még nem volt semmilyen csatlakozó 25 éve, én úgy szívtam, hogy a porszívócsövet odatettem, túlélte, bár nem szerette - sajna lesznek még nemszeretem dolgok, de hát mi is felnőttünk valahogy :)

Niki írta...

Ez az orrszívás valóban a Rettenetes Gyerekkínzás kategóriájába tartozik. Nekünk a Livinglab-féle elektromos kütyü van ( http://www.minimano.hu/termekeink/higienia/orrszivo/livinglab_elektromos_orrszivo.html ), én nagyon szeretem, mert nem durva, viszont kihozza amit ki kell hozni. Van, hogy Bence egyedül csinálja magának, persze felügyelet mellett!:)) Érdemes beszerezni egy barátságosabb orrszívót, mert bizton állítom, lesz rá szükség az elkövetkező 3 évben vagy ameddig nem tudja kifújni az orrát. Gyakorlati tanácsként még hozzáírom, hogy orrszívás előtt én egy homeopátiás orrspray-t használok a Bencének, az Euphorbium orrspray-t, mert nem szárítja ki az orrnyálkahártyát mint az összes többi, viszont fellazítja azt amit fel kell! Remélem tudtam valamit segíteni! Együtt érzek a kis cápával!
És imádom azt a tekintetet!

vasasvirag írta...

Az orröblítő oldat nekünk sem jött be, hanem ha sürű volt akkor vagy anyatejet vagy saját készítésű tengervizes oldatot (1 l víz, 9gr szemes tengeri só)csöpögtettem az orrszívás előtt az orrába. Először elektromos orrszívóval kezdtük, (Graco 9000 HUF), amivel addig meg is voltunk elégedve, amíg nem jött egy masszív megfázás és nem bírt mindent kiszívni. A védőnő tanácsára megvettük a porszívós kivitelt is, de az sem szívott erősebben, ráadásul még a hangját is jobban utálja.
Andris arcán cseppet sem csodálkoztam: egy Sir Andrew-nak tudnia kell fensőbbségesen sértődött arcot is vágnia :D
Ha lenne baby Oscar, én odaítélném!! :D

Wattacukor írta...

Akkor most én is szólék. Úgy látom, én vagyok az egyetlen aki abszolút anti eme téren. Már a 3. gyerkőcznél használom ugyanazt a készi pumpás orrszívó kézi és készüléket. Egészen pontosan gőzöm sincs, hogy milyen márkájú, valószínűleg chicco (vagy hogy kell írni), a legszuperebb cucc. Marokni, az orrba dugandó rész úgy van kiképezve, hogy elvékonyodik és nagyon jól illeszthető a baba orrába. A gyerek fejétől kb méternyire kinyomom az összes levegőt a szerkezetből, aztán beillesztem a csatlakozási nyílásba és igénytől függően, hol lassabban, hol hirdelenebbül elengedem a pumpát. Nagyon frankón kirántja a cuccost a babaorrból. Mostanra szinte sutba vághatjuk, mert a legkisebbem, aki 21 hónapos leszen, megtanult orrot fújni. Csakúgy... :) Egyébként nem vagyok ellene ennek a porszívós dolognak, egyszerűen csak nem éreztem szükségét emellett a készikészülék mellett. Meg hát a hangerő sem ugyanaz ugyebár :D

Csigamami írta...

Csibe, en az elsö pillanatomtol fogva emlekszem es nem kamu. Szoval simän be lehet sertödve ször Endrú...
Az orrsziväs: nekem tök jol bejön porszivo nelkül is, van ez a kezi, teljesen korrekt, belefer a gyerek orräba es meg egyszer nem üvöltött töle... Most meg takonykoros 1 evesen (12 honapos, nem 22 meg 3 eves) egydül fujja ki az orrät. Ha räszoktatod a porszivora 3 evesen is majd szivogathatod, ahelyett, hogy " fujj egy mergeset kis tigris!" annäl jobban nem jön ki. Persze zärojelben es mellekesen, en is megvettem a fent emlietett Ariana keszüleket, amit kiprobältam es azzal a lendülettel hajitottam a szemetesbe, gyakorlatilag a probäläs utän is vagy fel oräig zsongott a fejem... Bär alapos volt, mitagadäs.... - csak hogy meg egy tapasztalatot hallj :o)
A gyereknek meg nagyon vicces a kis feje ebben a formäban, de jot nevettem rajta :o) Nagy ez a gyerek Te!!!! Kezd babäsodni a kis arca, mär nem olyan ujszülöttes. S az összehasonlitos kepeknel vajon milyen lesz bejegyzesednelböl mostan hatärozottan B. vonäsokat mutat :o)

Ildi írta...

Előbb mindig átgörgetem a napi szöveget, hogy van-e foto is. Amíg nem olvastam a "cikket", csak a fényképet láttam, az jutott eszembe: "Itt aztán van öntudat." Persze visítottam a röhögéstől közben, mert tényleg a pasi fejére van írva, azaz fényképezve, amit éppen gondol. A düh, a harag, a megvetés, a hitetlenkedés, hogy ezt tette vele valaki, VALAKI, aki eddig azért volt ott, hogy őt kiszolgálja és lesse a kívánságait. :) Épp csak a homlokára nincs írva, hogy: "Na TŐLED aztán pont nem ezt vártam, anyám!" Már épp csak a sanda hunyorgás hiányzik, hogy: "Na várj csak anyám, míg felnövök.." :)
Fantasztikus. Én mint gyerektelen, úgy élem meg a blogod, hogy lehet móka is a gyerekszülés és nevelés. (bár biztos, hogy nem csak az)

Marjann írta...

Egyik unokaöcsém, másfél éves, üvölt ha porszívót lát. Bátyja (3) másfél évesen már jött, hogy Popo segít..most meg azzal zasrolják, hogy ha nem eszik szépen, akkor nem lesz orrszívás, annyira imádja..na jó, ő a hőmérőért meg a hajszárítóért is odavan, biztos vele van a hiba:D

zebrina írta...

Lehet, hogy csak figyelmetlen voltam és nem vettem észre, hogy netán náthás a gyermek? Ha nem az, akkor minek szívni az orrát, nem értem. Nekem már nagyobbak voltak a gyerekeim (4-5 évesek voltak akkor, ez ööö, 20-22 évvel ezelőtt történt), amikor az orvos tanácsolta az orrszívást, de egészségesen nem kellett soha. Én a természetes orrürítés híve vagyok, azaz tanulja meg a kis huncut minél hamarabb kifújni az orrát, oszt annyi. Nagyon utáltam használni a porszívót egyébként, meg a kis nyamvadt üvegcséket hozzá, éppen nemrég dobtam ki őket a fenébe. :) Pedig a gyerekeim nagyon fegyelmezetten tűrték.

Sarasvati írta...

Jelentem sir Andrew eloben megcukibb <3 :) ha nem siettem volna akkor osztok am eszt takonykor ugyben is :)
Pl h anyatej a legjobb :) es h nem lehet teljesen kiszivni mert bevan durranva a nyalkahartyaja es attol szortyog ugyh anyatej elotte h feloldja a cuccot es utana h csillapitsa a nyalkahartyat. En nem talkaba csinalom hanem a tenyerembe :) ezert a mennyisegert nem koszolunk :)
Vejke nem tul hiteles porszivo utalaban... ordit a muvelet alatt, de ha kikapcsolom a gepet mar rohog :) so olyan veszes nem lehet. Viszont a porszivo hangjara rem vicces fejet tud vagni :)

parázs írta...

Szia!
Csatlakozom az orsszívóporszívóellenesek klubjához.
Három gyerekem nőtte ki a kisgyermekkort nálam eme kütyü híján, mindenféle mellékhatás nélkül. Nálam is a kézi pumpás beavatkozás volt a maximum, amely viszont valóban nem okozott soha sírást, és mindhárom gyermekem nagyon hamar megtanult orrot fújni.
Az euphorbium nálunk is bevált szer, szintén mellékhatás nélküli.
Én mindig az ősökre gondolok, és itt nem is kell annyira messzire menni, hiszen már a mi anyáink is felneveltek kinket orrszívó porszívó használata nélkül, a nyagyanyáinkról nem is beszélve...
Jobbulást!

Névtelen írta...

ò te jò Isten, olvasom az elòttem lèvò hsz-ket, volt aki 9 ezer ft-ot adott ki ilyen orrszivò-porszivò cuccèrt, hàt agyam eldobom.
èn 2 gyereket neveltem fel ilyenfèle ketyerèk nèlkùl, ès kòszònik szèpen egèszsègesek.Ha nagy volt a nàtha, kaptak orrcsòppet, amit a dottornèni felìrt nekik, èn meg ott voltam a kòzelben ès tòròlgettema nòzijukat, csecsemòkorban is.
Hogy a mai mai fiatal anyàk mennyire el vannak lehetetlenedve nèmelyik, tisztelet a kivètelnek.

csibike írta...

Andris még nem tud orrot fújni, ezért van orrcsepp és orrszívás. Nagyon tud szenvedni, ha eldugul az orra, plusz röfög és szörcsög. Én így tudok rajta segíteni :)

Nem hiszem, hogy úri huncutságról van szó, mindenki úgy boldogul, ahogy tud. Van, ami beválik, van, ami nem.