2011. május 20., péntek

Az összes taktikai érzékemre szükség van

A hozzátáplálás ügyében megtört a jég, bár ez valójában csak hajszálvékony repedést jelent. A fiam hajlandó mást is elfogadni anyatejen kívül. Hogy mit? Hát... ööö... kenyeret/kiflit/zsemlét. És két napja párolt répát. Szigorúan babamarokra méretezett darabokban. Olyan flikkflakkról, mint például pürésítés, szó sem lehet. Gyümölcsről sem. A védőnőm szépen elmesélte, mit adjak a gyereknek, pürét így, húst úgy, azzal azonban semmit sem tudott kezdeni, hogy Andris masszívan elzárkózik az első felnőttételként definiált gyümölcspürétől, összeszorítja a száját, elfordítja a fejét, rámarkol a pürébe mártott kanálra és teljes erejéből azon van, hogy a lehető legtávolabb tornázza a szájától, de előfordul, hogy a megsemmisítés jegyében a kanálon egyensúlyozott pürébe markol és rákeni az asztalra, a ruhájára, a hajára. Direkt, és közben néz a nagy kék szemeivel, hogy upsz! Pedig egy csomó mindent megpróbáltam, hogy felkeltsem az érdeklődését:
- Kapott kanalat, tányért és egyebet, hogy ismerkedjen, játsszon velük. Andris okos gyerek, tudja jól, hogy kétféle kanál közelíthet a szájához, az egyik az anyatejbe cseppentett Vigantolt tartalmazó kanál, amit az apja kezel minden este, és amire lelkesen rácuppan, a másik a pürés kanál, ez ellen kell tiltakozni. B. személyével próbáltuk vonzóvá tenni a pürés kanalat, de Andris nem ugrott be ilyen olcsó trükknek: a pürés kanál az apja kezében sem vonzó.
- Előkóstoltam az uraságnak. Csettintgettem a nyelvemmel, cuppogtam, hogy nyamm, de finom ez az almapüré, meg repülőztem a kanállal. A műsorszámmal remekül elszórakoztattam Sir Andrew-t, a száját azonban egyszer sem nyitotta ki.
- Kicsit összemaszatoltam a száját, hátha bejut néhány szerencsés pürérészecske és a sarj hirtelen ráeszmél, hogy ő ezt az egész gyümölcspürésdit igenis akarja. A merénylet részleges sikerrel járt, Andris fintorgott (úristen! pürés lett a nyelvem!) és vádlón nézett rám, mint aki nem érti, hogy lehet ilyen kegyetlen hozzá a saját anyja.
- Beletúrhatott a kajába, mert ravaszul két adagot csináltam, egyet túráshoz, egyet kajáláshoz. Mihelyt azonban a babaujjak érintkezésbe léptek a trutyiállaggal, feje tetejére fordították a kajás tálkát, mert a tálka alját sokkal jobb nyalogatni - a trutyi meg vígan csorgott le a sarj hasára, térdére, bokájára.
- Kínáltam a mutatóujjam hegyéről is, de ellenállt, pedig a dologeles kenegetésnél egyből tátja a száját.
- A természet vad gyermeke ehetett az asztalról, kiborítottam neki a cuccot, és kézzel összedzsuvázhatott mindent, ami kartávolságon belül volt, főleg az anyját. Azt azért máig sem tudom, hogy lett pürés a hónaljam. 
- A banánhoz és a krumplihoz anyatejet kevertem, hogy elég selymes legyen a torkának, ne kezdjen öklendezni. A művelet természetesen nem érte meg a ráfordított időt és energiát. 
- Két szoptatás között és a kora esti órákban is kínálgattam a gyereket, mert délután és este rengeteget mozog, hátha éhesebb. És tényleg, a kanál hegyét beeresztette a szájába. Egyszer.
- Négy-öt napot vártam, hogyha Andris nem szimpatizált valamivel, elfelejtse a negatív élményeket. Négy-öt nap után sem lett lelkesebb a fiam, mintha az agyába betonozta volna, hogy semmire nem tátja a száját, ami nem anyatej.
Az etetőszékhez és a gyári babakajához nagy reményeket fűztem, mert az etetőszékhez oda tudok ülni, látja az arcomat, és nem azzal vagyok elfoglalva, hogy két kézzel tartsam a menekülni készülő cápát, egy harmadikkal meg etetni próbáljam, illetve az is jó, hogy az asztalhoz lehet húzni, lát minket evés közben, a gyári bébiétel pedig olyan, hogy azt minden gyerek szereti, gondoltam naivan. Az etetőszékkel valóban nincs semmi baj, szerintem tetszik neki a zsiráfos minta is. A gyári babakaja viszont egyáltalán nem jön be Andrisnak, én ettem meg azt a 95%-ot, amit nem maszatoltunk szét. Ha már itt tartunk, személyes kedvencem az őszibarackos-banános alma, ez egyszerűen remek, az áfonyás alma is finom. Borzalmas a kukorica burgonyakrémben pulykahússal. A hűtőben még ott a sütőtök pulykahússal, szerintem azt is én fogom megenni. Az alábbi képről az áfonyás almának makacsul ellenálló, cseppet maszatos Sir Andrew vet meggyötört pillantást az olvasóra:


A pürés próbálkozások után időt kértem és levontam a következtetést. Nem volt nehéz: A hozzátáplálás nulla, azaz nulla eredménnyel zárult. Az első körben. Merthogy nem adtam fel, most a második kört futom, ugyanis Andris továbbra is vágyakozva néz minket, ha eszünk, szóval, falatozna, ha a megfelelő formában tálalnám a felnőttkaját. A hét elején kiflicsücsköt adtam neki, hogy mit szól hozzá. Lecsapott rá és kedélyesen elnyammogta, érdekes módon nem játszotta el a hattyú halálát, mint az anyatejes krumplipürénél. Ipari mennyiségben gyártja a morzsát, ezért kapott egy olyan előkét, aminek hajlított az alja és így felfogja a lepotyogó morzsákat:


Kicsit utálja, de ha elég gyorsan ráadom, nem tiltakozik. Ezen a héten úgy kezdtük a napokat, hogy amíg a konyhában megcsináltam a reggelimet, addig ő kiflit/kenyeret/zsemlét cincált az etetőszékében és közben kíváncsian nézte, mi zajlik a konyhában. (Azt is imádja nézni, ha mosogatok. Pech.) Annyira rákapott erre az ízvilágra, hogy a babakocsis sétáink alatt is adok neki egy-egy darabkát, külön jó, hogy dörzsölheti vele az ínyét. Igazából képtelen megenni, inkább csak nyammog és ami lecsúszik közben, az lecsúszik, de nem jelentős mennyiség. Nagyon hiányzik neki a fog, mert sokszor cápamód letépné a puhább részeket, tehát a marcangolás elvi technikájával tisztában van, a gyakorlatban ez azért puszta ínnyel elég vicces látvány. Kedden bátor voltam, a kiflis sikeren felbuzdulva párolt répát adtam a gyereknek. Feldaraboltam és már-már közömbös arckifejezéssel kínáltam neki, hogy tessék, kisfiam, répa, mert nem akartam, hogy lássa rajtam, az valami különleges dolog, ha a baba répát eszik. Igyekeztem nem csodálkozni, amikor Andris elfogadta a répát és csócsálni kezdte. A lenyelt darabok ugyan visszaköszönnek a pelenkájában, viszont elfogadja, eszegeti, és ez a lényeg. A banán és az alma tiltólistás, hiába törtem le egy kisebb falatot, kategorikusan elutasította. Most itt tartunk. Nem vagyok türelmetlen, hiszen Andrisnak új ízekkel kell megismerkednie és arra is rá kell jönnie, mit csináljon a szájába kerülő, nem anyatejállagú kajákkal. Ropog még sült csülök a fogai között, ebben biztos vagyok. Az agyvizem csak akkor szökik fel a sztratoszférába, ha olyasmit olvasok, hogy az a kóros függés jele, ha az egyéves gyerek étrendjében az anyatej dominál, és hogy az ilyen gyerek  nagy valószínűséggel rossz evő lesz. Ezt gyerekorvosnak sikerült leírnia. Gratulálok.

19 megjegyzés:

Macsek írta...

Szerintem önvédelmi okokból negligáld az ilyentén cikkek olvasását :)))

Macsek írta...

... és mégvalami, Álmi például azt ette meg rettenet sokáig, amit előrágtam neki. Sonkásszendvics csócsálva. Nagykaréjjal. :)

JuditAu írta...

Hmm meg kéne ezt probálnod: http://alexandrainaustralia.blogspot.com/2011/01/blw-azaz-az-alternativ-hozzataplalas.html

Évi írta...

Istenem de gyönyörű ez a gyerek!!!!

1 írta...

Sok helyen szoktak írni hülyeségeket, na és? Jól teszed, hogy megbízol magatokban :) Majd eljön minden a maga idejében, Andris Őméltósága szemmel láthatóan jól van és ez a lényeg.

Amúgy nem rémlik, hogy ismernék valakit, aki felnőttkorában is anyatejen élne.

vasasvirag írta...

Kóstoltad már az anyajlandó megenni, meg az anyaatejes krumplipürét? Hát az valami borzalom... Máté csak a reszelt almát volt hajlandó megenni, meg a répát, de ez utóbbitól nagyon székrekedéseslett...

@gi írta...

Nálunk dettó ez volt, kb. 10 hósan ette meg az első jóízű falatokat, amikor minden elvemet eldobva Kecskeméti gesztenyés-almás-csirkét vettem neki. Kb. 2 éves koráig ez volt a desszertje annyira imádta :)
És amennyire baromi lassan szokott rá a szilárd táplálkozásra, annyira sokszínűen és sokat eszik most, szóval a cikkíró feldughatja... Upsz, ilyet egy illedelmes anyuka nem ír, bocsi :)
Hajrá Andris!

Pocak írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Pocak írta...

Jól van ez így, a gyerekek tudják mikor kezdenek el egyebet táplálkozni :D
(J 13 hónapos, kb 1, max másfél hónapja van napirenden anyatejen kívüli étel, ráadásul csak az általam készített rántásos-fűszeres (nem agyonfűszerezett ;)) főzelékeket fogadja el
(áfonyás almát a fiaim szerették nagyon) Harmad szülöttemet másfél (!) évesen megünnepeltük szinte, mert egy fél szelet kenyeret megevett első nap amikor dolgozni mentem, ergo nem volt otthon cici... Ő az a csemetém, aki mindent megeszik, ha épp nem utánozza a nagyobbakat az ellenkezőjével és imádja a gyümölcsöket ;)

csibike írta...

Pocak: Én is azt gondolom, hogy úgyis jelez :) Ahány gyereked, annyi hozzátáplálási mód, ugye?
Miért nem folytatod a blogodat? Nagyon érdekes lenne olvasni arról, pl. hogyan szervezitek meg a nagycsaládos életet. Néha nekem az egy szem Andris is sok, teljesen lefáraszt az elevenségével.

@gi: Azt szeretném tudni, honnan vesznek egyesek ilyen baromságot :) Andris sem fogja elkapkodni, úgy sejtem.

vasasvirag: Mindent megkóstolok, amit Andrisnak adok, nekem nem tűnt borzalmasnak az anyatejes krumplipüré :) Még a saját tejemet is megkóstoltam, persze nem úgy, hogy a nyakamba csaptam a mellemet.

Macskusz:): Véletlenül futottam bele ebbe és azért nem szeretem az ilyesmit, mert pl. egy kevésbé magabiztos anyát simán el lehet bizonytalanítani az ilyen kijelentésekkel.

csibike írta...

Évi: Köszi! :)

JuditAu: Gondolatolvasó vagy :) Ma BLW-s dolgokat olvastam a szabad perceimben, véletlenül találtam rá a mamami.hu-n. Már volt néhány gondolat a fejemben a hogyantovábbról, nem tudtam, hogy BLW a neve :)

Macsek: Hogy ennek az Álminak milyen igényei vannak... :) Kerestem valamit a hozzátáplálás kapcsán, akkor bukkantam rá.

Elf írta...

olyan még nem volt, hogy egy gyerek éhen halt volna, ha van kaja, nyugi :):):)
ezt a partedlit azért szerette a fiam, mert a végén ki lehetett enni bele amit belepotyogott :):):):)

Sarasvati írta...

Na en is a BLW-t akartam ajanlani. Meg meselni h Vejke meg annyit se eszik mint Andris...
Na de... multkor sarkiboltban boltosneni
-jaj de kis kover, eszel mar?
mondom semmit...
-csak anyatejes? mlyen idos?
9hos lesz (2hete volt :))
-jlvan majd eszik, enyem 2evig csak cicizett.

Muhaha :) eros egeszseges gyerek es ma mar imad enni :) ennyit errol.
De ha rosszevo lesz es valogatos ahhoz sincs enkinek semmi koze :)
En nem vagyok ilyen kitarto es lelkes mint Te :) megknalom mindenfelevel, de tanyer meg pempoze mar nincs... picidarab alma... pici darab banan... stb. Nem erdekli. Ez van :)
Mondju jo is.. jovoheten megyunk nyaralni, nem kell mindenfele babakajakkal szenvedni :)
Lusta vagyok na :)

Patty írta...

Hali! Figyi már! Az ekcémáshajlam miatt nem tette a bőrgyógyász tiltólistára a gluténtartalmú dolgokat? (lásd búza, rozs, árpa, ésbarátai kivéve: kukorica, rizs, hajdina)Nekünk simán rázsibbasztott ezekkel...
meghogy 1 éves koráig a semmiglutén mellé: semmitejalapú, semmi cukor (eszement módon a bébikaják tömve vannak vele, aztán vettem észre - mikorolvasnámel...- mikor már bevágott egy egész üveggel a lányom...), és 1 éves koráig semmi méz-se...
Mertazekcémárahajlamosfehérbőre...
Monnyuk mitegyen akkor???? Répát répával?? De persze rá vagyok parázva rendesen... Te hogy vagy ezzel?

csibike írta...

Patty: Szeretnék írni erről egy bejegyzést, de röviden annyi, hogy Andrisnak nincs ekcémája, úgy tűnik, soha nem is volt. Most már a tej(termék)re sem jön ki rajta semmi pötty. A családban előforduló gluténérzékenységre annyit bírt mondani a védőnőm, hogy nyugodtan adjak neki gluténtartalmú dolgokat, majd kiderül, gluténérzékeny-é vagy sem. Nem vagyok az a parázós anya, azt hiszem, túl laza vagyok inkább, mert adtam neki :) Eddig semmi baja.

csibike írta...

Sarasvati: Jó tudni, hogyha nem találom meg a BLW-t a mamamin, akkor ketten is mondjátok :) Pépeset most hanyagolom, azzal szórakoztatom a gyereket, hogy különböző színű, ízű, állagú dolgokat rakok elé, abból kimazsolázza, ami érdekli. Szeretem szoptatni, ő imádja, ráérünk mi is.
Az zavar, hogy a védőnőm kizárólag a pépes cuccot mondta, más lehetőséget nem is említett, én meg nem tudtam, hogy létezik igény szerinti hozzátáplálás, bár zsigerből ilyesmit kezdtem el a pépkudarc után.

csibike írta...

Elf: Pont ma néztem Andrist, mit matat egy ideje lehajtott fejjel. Nos, a belehullott morzsákat piszkálgatta egy ujjal. Nagyon édes volt :)

Patty írta...

Hujdejóóó!!! :-))) Hajrá-hajrá!!!

wf írta...

Jaj, Csibe, ugyanezt csináljuk most Vilivel... Pedig eddig evett kanálból! Már az egekben volt a vérnyomásom az egésztől, de akkor bekattant, hogy hasonló problémátok volt. És VALAMI működött. Most kipróbálom én is, mert a kis falatkákat Vili is elfogadja. Hátha így majd eszik is... Köszi! :)