2010. november 1., hétfő

Valamivel mélyebb víz

Anyai minőségemben ezennel megnyitom a "Soha nem hittem volna, hogy..." kezdetű listámat, egy tételt már fel is véstem rá: Soha nem hittem volna, hogy ennyire tudok örülni Andris teli pelenkájának. (Figyelem, a zárójel után hardcore részletek jönnek!) A cápakölyöknek alapjáraton nem fáj a hasa, holott kajaügyben nem a visszafogottságáról híres, akár még macerálhatná is a gyomrát az a rengeteg tej, amit igény szerint leereszt a torkán. A hasfájás1 a fasírttal kísért kapros tökfőzelék valamelyik összetevője miatt volt, nem sejtettem, hogy megviseli, a hasfájás2 viszont az én bénaságom, elhittem a gyerekdokinak, hogy a fejéstől, pontosabban a fejés után termelődő tejtől nem lehet semmi baja, pedig az anyai ösztönöm határozottan azt súgta, hogy de, de, de. (A tesztfejést leszámítva most csapoltam le a melleimet másodszor, hogyha bármi van, Andrisnak legyen itthon kajája, és már ezeket sem viselte túl jól.) A gyerek két napon keresztül küzdött széllel és görccsel, fejbúbtól lábujjig belevörösödött minden egyes (98%-ban hiábavaló) nyomásba és rengeteget sírt, de olyan szívszaggatóan, hogy néha vele bőgtem, mert azt nem lehet száraz szemmel bírni, hogy a fiam üvölt a fájdalomtól. Borzasztóan tehetetlennek éreztem magam, hiába használ az Infacol, azért eltelik egy kis idő, mire hat. Az meg hülyeség, hogy az ilyen pici ember könny nélkül sír, egy fenét. Jó, nincs könnyzápor, azt az egy-két kibuggyanó cseppet mégis ezerszer rosszabb látni. Andris alig aludt valamit a két hasfájós napon, kizárólag a szoptatástól és az anyaszagtól nyugodott meg rövid időre. Csak pár tízpercre tudtam letenni, úgyhogy a második nap végére eléggé hulla lettem, és annyira belém ivódott Andris sírásának hangja, hogy a csendben is sírást hallucináltam. (Mire felnevelem a gyereket, halláskárosult leszek.) Óriási megkönnyebbülés volt, amikor a cápa jól hallhatóan és jól érezhetően telerottyantotta a pelenkát, soha nem hittem volna, hogy fülig érő szájjal kiabálom B.-nek az eredményt (Sikerült! Kakált!), ő meg szintén fülig érő szájjal rohan be a szobába és egymás szavába vágva dicsérjük a gyereket, hogy milyen ügyes kisfiú. A szülői lét nem is olyan apró örömei, igen.
Az is biztos, hogy az anya egy látens terminátor, ha valami rossz a kölykének, az anyatájger utolsó leheletéig küzd. A két hasfájós napot megfejelte egy frontos harmadik, legalábbis mással nem tudom magyarázni Andris zaklatottságát. Elesett volt és nyűgös és nagyon anyás, több óra eltelt az ötpercnyi kaja-tízpercnyi alvás sormintával, egyedül a karomban tudott szunyálni. Összesen talán tizenkét-tizenhárom órát aludtam a három nap alatt, félórákra-órákra feldarabolva. Ezzel az alvásmegvonással kőkemény bűnözőket törnek meg ősidők óta, ráadásul a kőkemény bűnözőknek közben nem kell szoptatni, pelenkázni, babusgatni estébé, az anyai szervezet azonban olyan, hogy kómában is teszi a dolgát. Apropó, megvan a listám következő tétele is: Soha nem hittem volna, hogy a szoptatás így zabálja az energiát. Az ilyen nehéz napokon Andris szabályos igény szerinti szoptatása megborul, össze-vissza kér enni. Ez jobban kimerít, mint a nemalvás, és a tizenhárom terheskilómból már csak három van meg. Egyébként ha már a kajánál tartunk, be kell vallanom valamit. Azt mondják az okosok, hogy a szoptatás szent és sérthetetlen, adjuk meg a módját, halk zene a háttérben, félhomályba burkolózik anya és gyermeke, nyugtató-lazító illóolaj a tálkában, ilyesmi. Nos, a 'Mintaanya' díjat novemberben sem én kapom, mert például a tegnapi vacsora alatt az étkezőasztalnál szoptattam Andrist: az asztal felett égett a lámpa, a nappaliból kihallatszott valamelyik híradó, B.-vel beszélgettünk, a megnyugtató-ellazító illatot anyósom isteni sült kacsája szolgáltatta - a gyereket pedig leettem.      

22 megjegyzés:

Kob írta...

Ez jó...én szoptatás közben pakolgattam...semmi illóolaj, halk zene. Csak csatazaj. 3 éven keresztül....most beülök a sarokba a szent szoptatási kellékek felelőtlen elhagyása miatt!

dorw írta...

nekem is lenne energiám az illóolajos baromkodásra, ha lenne személyzetem. *roll* így meg örülök, hogy a gyereket nem ejtem ki a fáradtságtól a kezemből. :P

nem tudom elhinni, hogy ezeket az okosságokat anyák írták. :/

sedina írta...

Nekem a kisebbik lánykám volt örül hasfájós. Ő általában délután fél négytől este fél kilencig torkaszakadtából ordított. Szinte beleremegett. Mondanom sem kell én is ordítottam vele együtt. Nekünk az infacol egyáltalán nem használt. Ha meleg vízbe tettem akkor enyhültek a görcsök, aztán a doktor nénink írt fel egy komolyabb szert, ami több kevesebb sikerrel de használt. H-S. Edina

Pocak írta...

Csibi, próbáld ki hordozókendőt! Nem tudom merre laksz, de biztos találsz valakit a közelben, aki tud segíteni/kölcsönadni! Téged is megnyugtat, Andrist is (valószínűleg), és nem zsibbad el a karod legalább ;) Nagyon szívesen segítenék! Első körben egy rugalmas kendőt kéne kipróbálnod (az nekem nincs), mire azt kinövi jöhet Macsek mei tai-a :D (sok helyről hallottam és tapasztaltam is, hogy miután kicsomagoljuk a gyereket a kendőből, jön egy nagy rotty :D)

Gyereket én is leettem párszor :)))

Niki írta...

Rossz volt a kis cápa szenvedését olvasni! Szegényke!
Aha, illóolaj, halk zene...mennyi hülye van!!!

Ferilka írta...

Csibike! Remélem, cápa hasfájása csak ideiglenes kitérő volt! Kitartást Neked az éjszakázáshoz!! A kendő szerintem is jó ötlet!
Margelis! Nem gondolom, hogy le kell hü..ézni azért másokat, mert másképp csinálnak valamit. Minden baba más, és minden mama is. Én a mi Manónkat csak pár hetes koráig tudtam bárhol megszoptatni, utána igenis el kellett vonulnom vele, mert ha zaj vette körül, akkor arra figyelt nem az evésre. (Azért illóolaj nem volt nálunk se :-)

Blabla írta...

Olvasva a hozzászólásokat újra megállapítottam, amit már eddig is tudtam: MINDEN GYEREK MÁS ÉS MÁS. :):):)

Ha nagyobb lesz a Baba, akkor már Te is - nagy valószínűséggel - csak ingerszegény környezetben tudsz szoptatni, mert a gyerek élénk és érdeklődő lesz a világ dolgai iránt.

A hasfájás pedig múló állapot, kitartást kívánok hozzá! (Sajnos a fogzási állapot sem kutya, most így tíz hónaposan is szívszaggató a gyereksírás.)

Nálam a hordozókendő egyáltalán nem vált be, a gyerek nem szerette a kötöttségeket, még akkor sem, érezhette az anyja közelségét. (Nem beszélve arról a száz bonyolult megkötési módról, amihez dupla pilótavizsga kell. :) )

A gyerekorvos (és mindenki más) tanácsait fenntartással kell kezelni, igenis hallgatni kell az anyai ösztönre. (Nálunk az Infacol sem bizonyult csodaszernek.)

Magdaléha írta...

Hááát, én sem tudtam sosem kipróbálni ezt az illóolajos módszert... Sütöttem viszont szoptatás közben palacsintát, és egyéb extrém sportok.
Csatlakozom a hordozókendő ajánló csapathoz. Nekünk szütyőnk volt, amit azóta kivontak a forgalomból. A gyerek nem fulladt meg benne, viszont megnyugodott, és ezáltal a mi idegeink is kisimultak.
Kitartás, és lesz ez még így se!
M

Sarasvati írta...

Csibi: mi mar nem hazsnaljuk a rugalmas kendot, ugyh ha gondolod szivesen kolcsonzom es meg is mutatom, hogy kell. Gyorsan bele lehet jonni, szarit kotni nehezebb :P az ilyen hasfajos napokon amikro ne tudod letenni nagy segitseg.
hu... a ti gyerekdokitok mennyi suletlenseget hord ossze... mi most csereljuk le a mienket... bar sztem ezt mar emlitettem...
Szoptatni, meg forumozas kozben lehet a legjobban :DDD nemtom kinek van kedve illoolajat vadaszn meg parologtatot uzemelni amikor epp eljatsza a gyerek a nagyhalalt, mert tutira ehen hal am. Legalabbis en meg mindig elhiszem neki :D

Névtelen írta...

Nálunk jól bevált hasfájásnál a szélcső, 4-5mm vastag gumicső, orvosi eszköz boltban kapható, a megfelelő végére csatlakoztatva a gyereknek ;) kiváló eredménnyel működik :)
Csak vonulj fedezékbe mert .....

Sac.

csigacsont írta...

Hat napig nem kakilt a lánykám. Az utolsó nap, amikor torka szakadtából üvöltött, csak magamhoz szorítottam, és zokogtam vele. Utána akkor sírtam, mikor tokától bokáig összesz*rta magát (mert ezt már nem lehetett kakinak hívni), de akkor már örömömben. Aztán kipróbáltuk a kendőt, és tényleg hat. Meg a hinta, amiben még altatni is tudom, és csendben irigykedem, mert nekem már nem jár, hogy hintaágyba fekve aludjak el. :)
Kitartást a hasfájós időkre, és ha lehet, akkor gripe water, mert az azonnal oldja a görcsöket.

Sarasvati írta...

ugye javasoltam mar a furdetovodrot? nem gyozom isteniteni :)

parázs írta...

nekem is rémlik ilyen jótanács abból az időből, amikor még olvastam efféle szakirodalmat, és családtól is hallottam hasonló javaslatokat, nos az én véleményem szerint lehetetlen igény szerinti szoptatás esetén ezt a fajta szoptatási szertartást kivitelezni... vagy képzeld el a második gyereknél: játszótéren vagytok a naggyal, a kicsi megéhezik...
és ha még nem ismered, egy idézet Varró Dani vadiúj kötetéből:

"...S ha elől van az a kendő, mibe engem kötözött,
megesik, hogy a fejemre
potyog egy kis körözött.

A kötődő nevelésnek
folyománya az a tény
hogy a gyermek leevődik, ha nincs szalvéta a fején."

(Ma vettük kicsi unokahuginak, hát könnyesre röhögtem magam...)

Minden jót!

1 írta...

Pici fiam is nagyon hasfájós volt, másfél évig szenvedtünk, csak függőleges állapotban javult a pocifájása, még aludni is úgy altattam, hogy az ölemben ült. Hát én is a nyakamba kötöttem és lett egy édes kis makim. Akkor béke volt. Szerencsére elmúlt a hasfájós időszak de a maki formátum a mai napig megnyugtatja :)
Reméljük, hogy nem lesz több ilyen cápaveszélyes időszak!

Niki írta...

Ferilka, úgy gondolom, akinek nem inge nem veszi magára! Én a fiamat télen csak nyitott ablaknál tudtam szoptatni mert egyébként szakadt róla a víz és nem volt hajlandó enni! Nekem nem ingem!

vasasvirag írta...

Nekem is elég komoly lelkiismeretfurdalást okozott, amikor leettem a fiamat. Nekünk hasfájás ellen legjobban a GRIPE WATER (legolcsóbb a DM-ben)jött be. Nekünk egy Amazonas kendőnk van, szívesen kölcsönözzük, ha gondolod.

Csigamami írta...

Ne haragudj Csibe, de most jót mosolyogtam :o) És nem azért, mert gonosz vagyok, hanem az elvek miatt. Egyszer és nem tudom, mikor nem emlékszem és visszakeresni sincs kedvem, de írtál az elvekről, amiben azis benne volt többek között, hogy Te tuti nem fogsz olyanokról írni, hogy mikor kakál a gyermeked, emrt az már milyen... aztán írtuk neked, hogy hát majd meglátjuk :o)))) S tessék:o) Ugye lehet örülni egy teletrottyolt gatyának :o)))))
Tanácsot adni nem tudok sajna, mer tBendusnál ekkora gáz nem volt anno. de ha már... tanácsot nem, de a 70es ruhák egészen 86ig érkeznének. majd ha lesz időm, s Bende épp nem hány az ordítástól, akkor írok. ( mostoha gyereket, beraktam 10 percre a járókába..) ön és közveszélyes volt már...

csibike írta...

Csigamami: Emlékeim szerint soha nem volt olyan elvem, hogy nem írok a gyerek produkcióiról. Olyan elvem van, hogy nem használok királyi többest, vagyis nem fogom azt írni, hogy pl. ma nagyot kakiltunk-pisiltünk :) Itt írtam róla: http://gyermekmegorzo.blogspot.com/2010/04/ensegek-nemi-dilivel-es-nehany-fontos.html
Viszont ha valamilyen csoda folytán mégis megtalálnád ebben a blogban azt a részt, ahol az általad írt verziót tematizálom, vendégem vagy a kedvenc éttermemben egy kétfogásos ebédre/vacsorára.

A hasfájásra egyelőre bevált az Infacol, ha nem működne a továbbiakban, mazsolázni fogok a tippekből.

A hordozókendővel meg teljesen felcsigáztatok, eddig csak az rettentett el tőle, hogy féltem, gordiuszi csomót kötök magamra és a gyerekre :)

Blabla: Jót nevettem a pilótavizsgán :)

parázs: Az újat nem ismerem, nagyon klassz, köszi :)

Sarasvati írta...

Csibi: vilag legnagyobb talalmanya es nekunk epp tenyleg felesleges a rugalmas ;)

csigacsont írta...

A hordozókendő nagyon nagy találmány. Főleg, ha egyedül kell mennem valahova a gyerekkel. Babakocsival nem merek nekivágni, így meg miénk a világ. :) Ha nyűgös, de vasalnom kéne, teregetnem, és lassan hat órája nyűglődik, szintén csak kendő, és haladok, ő meg bealszik, és olyan mélyen, hogy arra sem kel fel, ha leteszem. :)

Csigamami írta...

Én kérek elnézést Csibe! Végigolvastam (nem behatóan, csak úgy) az utóbbi 10 hónapot és rátaláltam egy bejegyzésre :o) és az az volt, amit Te is írtál :o)
Bocsánat rosszul emlékeztem, azon kívül 2 bejegyzést összevontam és lenettosítva csináltam belőle egyet. Valóban a pisilés - kakilás többesszámáról szólt a fáma :o)
Vizsgaidőszakom van... Ilyenkor általában megzakkanok, úgyhogy mégegyszer bocsi...

csibike írta...

Csigamami: Ugyan, semmi baj :) Drukkolok!

csigacsont: Kíváncsi vagyok, milyen :) Sarasvati majd jól betanít.