2011. május 5., csütörtök

Kolbászt kolbásszal enne a gyerekem

Na jó, ez így nem egészen igaz, az viszont igen, hogy Andris a piacon kinézte a zöldséges fickó szájából a kolbászt és a kenyeret. Tényleg jóízűen evett a zöldséges, a pofazacskója teljesen ráfeszült a szájába gyűrt kolbászkatonákra, nekem is beindult a nyálelválasztásom. Andris, miközben a benyelt tejtől dagad a pocakja, olyan éhes kutya szemekkel bámulja azt, aki a közelében falatozik, hogy az embernek bűntudata támad, amiért egyáltalán enni merészel, hiszen itt egy kisgyerek é-h-e-z-i-k. Tegnap úgy ítélte meg Az Éhező Gyermek, hogy eljött az idő, amikor saját magának kell gondoskodnia a vacsorájáról: Hármasban ültünk a kanapén, a gyerek B. ölében, én meg velük szemben, épp almát ettem. Beszélgetés közben Andris odanyúlt az almámhoz és a fogatlan ínyével rácuppant, aztán nézegette, majd megint nyammogott rajta egy kicsit. Sikerült kipréselnie némi almalevet, azt nyelte feszült figyelemmel. Cirka tíz percig piócáskodott az almán, mi pedig elég meglepetten néztük az alma és Andris egymásra találását, hiszen a gyerek nem rajong az almapüréért, például ma sem ette meg, csukott szájjal fordította el a fejét, ha a szájához közelítettem a kanalat. A csalinak szánt almadarabkával nem foglalkozott (korábban sem), nagy kegyesen meglökte az egyik mutatóujjával, a továbbiakban azonban kínosan ügyelt arra, hogy még véletlenül se érjen hozzá. Olyan szinten elhatárolta magát a babapohár fedelére tett almadarabkától, hogy csak akkor kezdett el játszani a fedéllel, amikor eltávolítottam róla Azt A Dolgot.
Az az érzésem, hogy Andris Az Igazi Falatra és Az Igazi Ízre vár, holmi alma- és banánpürével nem akar bíbelődni, az sem hatja meg, ha krumpli vagy anyatej az adalékanyag. Jó, hogy a baba azt az ízvilágot  favorizálja, amelyet az anyja hasában megszokott, azért mégsem adhatok neki kakaóscsigát, csokit és kakaót. Andris egyrészt borzasztó kíváncsi arra, hogy mi mit eszünk-iszunk, maga a mozgó száj látványa is elbűvöli, másrészt a neki gyártott babakaja hidegen hagyja. Az április 9-én ünnepélyes keretek között szájába tett legelső, kanálhegynyi falat fogadtatásáról tanulmányt lehetne írni, mindenféle negatív érzelem látszott az arcán,  fintorgott, látványosan megborzongott, húzta a száját, még a homloka is ráncba szaladt, hogy miért kell elszenvednie ezt a tortúrát. Azóta egyszer megevett egy negyed banánból készült pürét, szerintem véletlenül. A játéknak kipakolt kanál, tányér, pohár, fedél ezerszer jobban érdekli, ráadásul dobálni is lehet, mert az anyja jobb, mint bármelyik kutya: mindig visszahozza (és közben nem rágja meg). A fiam egyébként remek taktikai érzékkel bír: hiába éhes, csukott szájjal kibekkeli a hozzátáplálás tíz-tizenöt percét, aztán egyértelműen jelzi, hogy rendben, tűrhető a játék, de most már lapozzunk és adjak neki normális kaját, azaz anyatejet.
Bár napközben óránként eszik a cápagyerek, nem zavar, hogy nem érdekli a hozzátáplálás. Ő ráér még, én türelmes vagyok. Nem akarom sürgetni, erőltetni, valamikor majd rákap a felnőttkonyha ízeire. A védőnőm mondta a húst, hogy ne legyen vérszegény, és oké, fontos, de ha Andris nem akarja megenni, nem fogom lenyomni a torkán. Érdekes, hogy a védőnőmmel pont a szoptatás-hozzátáplálás vonalon nem egyezünk. Eszembe sem jutott, hogy az Á. által ajánlott háromóránkénti rendszerben etessem Andrist, évek óta tudom, hogy igény szerint szopik az összes gyerekem, ha van tejem. Most meg azt javasolta a védőnőm, hogy az egyik délutáni szoptatás előtt kínálgassam a gyereket, amivel nem értek egyet, úgyhogy az olvasott okosságok birtokában a saját fejem után megyek: délelőtt kap valami hozzátápot Andris, szigorúan szoptatás után, mert egyelőre nem akarom elválasztani. Amúgy is az lenne a legjobb, ha elválasztódna, a saját ritmusában, ahogy az neki a legjobb. Nem félek attól, hogy még érettségin is cicifüggő lesz, ha mégis, az már nem az én cicim lesz, hanem valamelyik helyes lányé.

20 megjegyzés:

Szeri írta...

Olivér sem ette meg simán az almát, akkor valahogy még nem szerette...
Viszont banánnal vagy őszibarackal keverve igen:) Most még különben is az a cél, hogy az ízeket megszokja. Nem is kell pár kanálnál többet adni neki. És mehet napokig ugyanaz az, nem unja meg:))))))) Később nem lesz ilyen elégedett 3 napig ugyanazzal a kajával:D
Tudom, hogy tudod amúgy, csak okoskodtam:)

Elf írta...

nekem sem voltak oda a kajákért, de amikor a nagyobbik 10 hónaposan befalta a csípős brassóit, akkor azért meglepődtem :) azután már csak felnőtt kaját volt hajlandó enni :):):)

Macsek írta...

hehe... Füles csak a gyári babakaját volt hajlandó enni, Álmi meg csak azt, amit én főztem. Sőt! Csak akkor kezdett enni, mikor fűszereket kezdtem használni neki...pl. a krumplihoz majorannát.. majd kiderül, mi fog őuraságának ízleni :))

dorw írta...

az almát Vackor is csak úgy ette meg sokáig, ha megpároltam és leturmixoltam. reszelve köszönte, de nem evett meg belőle egy falatot sem.

hülye ötlet: sült cékla-párolt alma püré? íze is van, édes is, vas is van benne.

Nóra írta...

Nagyon ismerős ez az éhenkórász nézés! Én az ötödik hónapig bírtam, akkor már elkezdtem almát, krumplit répát adni Lilinek. A szoptatás még most is tart, de erről már írtam. :)
Szerintem amíg a szoptatás tényleg étkezést jelent a babának/gyereknek, nem pedig megszokott rituálét, vagy szórakozást addig mindenképp érdemes folytatni. A fényképek alapján Andris sem úgy néz ki, mint akinek hiányozna holmi alma és társai. :))

csibike írta...

Nóra: Egyelőre valóban ez a tápláléka, és úgy tűnik, nincs másra igénye, max. akkor, ha eltalálom az ízlését :)

dorw: Miért lenne hülye ötlet? :) Még soha nem dolgoztam céklával, de megpróbálom.

Macsek: Pedig mindenhol azt mondják, hogy a baba fűszer nélkül kapja a kaját a természetes ízek megismerése miatt :)

Elf: Az nem semmi :)

Szeri: Őszibarackot akartam, de nem kaptam, a banán meg egészen addig nyerő volt Andrisnál, amíg egyszer egy 'darabosabb' rész miatt ki nem hányta a kanálnyi banánpürét és az előtte szopott nagy mennyiségű tejet.
Dehogy okoskodtál, szeretek a tapasztalataitokról olvasni :)

Sarasvati írta...

Nohat... hozzatapiban egyetetunk... az en eredmenyeim (jov.penteken 9honapos a konyok) eddig egy negyzetcenti medvehagyma :D ami termeszetesen masnap egeszben tavozott... de adhatok en neki sutotokot, vagy pizzadarabot... o ugya a szajaba nem veszi :o kulonleges erzeke van mit lehet es mit szigorian tilos akar csak kozeliteni is a szajahoz :DD
Hozzateszem a gyerek 10kilo... ugyh hiaba nyomatja az "ehezo kisfiu" musort :P

Macsek írta...

Csibi, hát ezt Álminak mondd.... ő nem konzultált előtte a dietetikusok szövetségével, csak kiköpte a kaját. Bezzeg a baba-light-ra készített paprikás krumplit!! (só nélkül, extra-baba változatban! Limited edition) alig tudtam visszaszerezni a kanalat a szájából..

Szeri írta...

Khm, az őszibarackot én is üveges bébiételben vettem. Aztán a maradékot eleinte megettem:) Persze amikor van friss gyümi, amit lehet neki adni, akkor azt kapott, mindegyik:)Mondjuk 11 hónaposan nekem is már szinte azt ették, amit mi....

csibike írta...

Szeri: Megnézem, milyen van itt a közelben, aztán teszek vele egy próbát :) A fogak is számítanak, ugye? Azon filóztam, hogy amíg nincs mivel rágcsálni, addig korlátozottak a lehetőségek.

Macsek: Mindig mosolygok, amikor az okosok fixre kijelentenek valamit, aztán az élet/baba másként reagál :)

Sarasvati: Vejke sem viszi túlzásba :) Ma én is megpróbálom a sütőtököt, kíváncsian várom a teszt eredményét.
Azon nagyon röhögök, hogy milyen jól fejlett akaratuk van ezeknek a kisembereknek.

dorw írta...

bocsánat az OFF-ért, de muszáj megkérdeznem:

Macsek: hogyan készítetted a baba-light paprikás krumplit? :)

csibike írta...

Csak nyugodtan, és jól jegyezd meg, mert ha aktuális lesz nálunk, kikérdezlek a tapasztalatokról :)

Névtelen írta...

Nekem a gyerekdoki (mert itt nincs vèdònò) az utolsò gyùminek ajànlotta a banànt..(biztos mert nehèz) Elsònek lehetett az almàt ès kòrtèt adni, ùgy a tòbbit.

Reszelt formàban persze.
Alegutolsò mondatod a ciciròl aranyos volt.:D

csibike írta...

Valamiért azt gondoltam, a legtöbb helyen van védőnő :) A banánon én is csodálkoztam.

Macsek írta...

OFF:

baba-ligh paprikás krumpli.

egy teáskanál olajon megpárolok-pirítok egy fél mokkáskanál lereszelt vöröshagymát, ha húsevő, akkor lereszelt sonkával, ha még nem ,akkor nélkül. Mikor (épphogy)pirulni kezd, hozzáteszem a finomra kockázott krumplit, egy gerezd, magtalanított, lereszelt paradicsomhúst és egy vastag karika paprikát( ezt a főzés végén eltávolítom). Megszóro, kevéske édes pirospaprika porral,keverek kettőt rajta, felöntöm vízzel, épphogy ellepje és megbolondítom késhegynyi őrölt köménnyel és két késhegynyi majorannával. Puhára főzöm, ha kell pépesítem :) Ipari mennyiség fogyott belőle :D:D:D

csibike írta...

Nagyon jól hangzik, köszi :) Andrist mikortól kínálnád vele?

Macsek írta...

Szerintem öt hónapos kortól simán mehet, ha már evett előtte krumplit. Első körben én némi anyatejes krumplipürét készítettem neki, nem volt nagy sikere, de pár kanálnyi elég ahhoz, hogy az emésztőrendszer megszokja az újat. Aztán kitaláltam neki ezt - mert eszembe jutott a saját babakorom* és láss csodát, rögtön repetával kezdte a kaját. Az újhagyma, a fokhagyma, kakukkfű, babér, majoranna, borsikafű, pirospaprika és a kömény - ezek voltak a favorit fűszerek,módjával és finoman adagolva persze.

* a legendárium szerint én is akkor kezdtem enni, mikor ízt adott az ételnek :)

csibike írta...

Köszi szépen, macs :) Még összeszorítja a száját, úgyhogy semmi nem jut a gyomrába.

dorw írta...

ó, köszi! :) a jövő héten kipróbálom, ha elfogyott a letális adag meggyszósz. :P

Szeri írta...

Csibike, a gyerekek valami oknál fogva, fogak nélkül is nagyon jól el tudják csócsálni pl. a csemege uborkát:D
De azért jobb, ha pürésítesz egy darabig:)