2012. augusztus 3., péntek

Egy újabb horzsolás

A másik dolog, ami felhorzsolta és egyelőre minden egyes nap felhorzsolja a kis anyalelkemet, hogy nincs négy kezem. Ha ma reggel négy kezem lett volna, egyszerre tudom magamhoz ölelni a kiságyban síró Dávidot és a térdembe kapaszkodva síró Andrist. Dávid rádöbbent, hogy hiába cuppog az öklén, képtelen tejet fakasztani belőle, Andris meg úgy gondolta, hogy Dávid helyett inkább őt vegyem fel. Két kéznél többet nem sikerült összeszámolnom magamon, ezért pár percre felvettem Andrist, hogy megnyugodjon, és miközben elmondtam neki, miért sír a testvére, meg hogy őt le kell tennem ahhoz, hogy Dávidot felvegyem és megvigasztaljam, a másik kezemmel a kisebbik fiam hátát simogattam. Nos, a taktika nem vált be, mindkét gyerekem sírt tovább. Teljesen megértem őket, a saját szempontjukból abszolút jogos a két kezem iránt benyújtott kizárólagos igény, bár Dávid nyilván a melleimet jobban favorizálja. A probléma súlyosságára való tekintettel felébresztettem a dedek apját, hogy ölelje magához Andrist, mert muszáj megetetnem a farkaséhséggel küzdő Dávidot. B. amúgy tőlünk alig egy méterre totális békességben szundikált, holott mindkét gyerek erőteljes hangon reklamált, ez a sokgyerekes férfiaknál valami túlélési ösztön lehet. Anno Andris minden kis apró rezdülésére felébredt a vigyázzalvásból, Dávid eddig még nem tudott olyan hanghatást produkálni, ami kiűzte volna álomországból az apukáját. A polipként nyakamba csimpaszkodó és minden porcikájával hozzám tapadni szándékozó Andrist nagyon nehezen sikerült lefejteni rólam, B. karjában bömbölt tovább, nekem meg azóta is itt lüktet a fejemben a kérdés, hogy mit fogok csinálni három hét múlva egyedül egy ugyanilyen, naponta akár többször is előforduló helyzetben. Az az opció, hogy B. ne menjen dolgozni Dávid 6-7 hónapos koráig (vagy biztos, ami biztos, mondjuk, a gyerekek 18 éves koráig), igen vonzó, csak sajna kivitelezhetetlen. Perpill azzal biztatom a pesszimista énemet, hogy több anya is túlélte már a kétgyerekesség első hónapjait, sőt, utána vállalt még egy-két csemetét. Pesszimista énem azzal szokott visszavágni, hogy ők biztos rájöttek A Túlélés Titkára, ami nekem most még halványan sem körvonalazódik.   
Azt tudtam, hogy nem fogjuk megúszni a testvérféltékenységet, de a terhességem alatti viselkedése ellenére egy kicsit azért reménykedtem abban, hogy Andrisnál a viszonylag lájtos verzióba futunk bele. Hát, lehetséges, hogy reménykedés helyett áldozatot kellett volna bemutatnom A Testvérféltékenység Istenének. Van itt minden, kérem szépen, amikor tetőzik az új családi felállás miatt érzett frusztráció: Andris toporzékol, a földre veti magát, taknya-nyála-könnye egybefolyik, úgy üvölt/visít, lelöki a kezünket magáról, hihetetlen erővel és elszántsággal küzd, hogy kiszabaduljon a vigasztaláshoz előkészített ölelésünkből... és még sorolhatnám. Gyűlölöm ilyen állapotban látni a fiamat. A szülés előtt és után gyakran gyötört a bűntudat, hogy a testvére születéséből adódó helyzet fájdalmat okoz Andrisnak. Butaság a bűntudat, igen, mégsem tehettem ellene semmit, egyszerűen felbukkant. A kórházban mindig elsírtam magam, amikor meglátogattak Andrisék. Borzasztóan hiányzott a fiam, és végtelenül rossz volt látni rajta a zavarodottságot, az értetlenséget, a távolságtartásába meg próbáltam nem belepusztulni. Bár B. nagyon jól helytállt, a nagymamák pedig sokat segítettek, Andris addigi élete felborult, három napig nélkülem élt, hiába vágyott rám, nem voltam ott. Sem a reggelinél, sem a sétánál, sem a játéknál, sem az esti szoptatásnál, sem az elalvásnál. A kórházban nem maradt meg sokáig a karomban, odabújt hozzám, de nem úgy, mint a kórház előtt. A könnyeimet kíváncsian nézte, próbáltam elmagyarázni neki, hogy örömömben sírok, mert végre láthatom és magamhoz ölelhetem. B.-hez bújt bizalommal, nekem meg kellett küzdenem a bizalmáért... és minden egyes mosolyért, pusziért, ölelésért. Fájt, igen, nagyon fájt. Bekönnyeztem akkor is, amikor végre hajlandó volt táncolni velem az egyik Jewel számra: Bekapcsolta a hifit, rázta kicsit a fenekét, himbálta a felsőtestét, aztán mosolyogva felém nyújtotta a két kezét és kézen fogva ringatóztunk ide-oda. Nagyjából két hét alatt találtunk vissza egymáshoz.    
Az itthon töltött első két-három nap borzalmas volt. Ahogy tudatosult Andrisban, hogy a baba itt marad velünk, szinte mindig sírni kezdett, ha felvettem Dávidot, ha mosolyogtam rá, ha pelenkáztam. Az első szoptatásnál sokáig nem bírta abbahagyni a kétségbeesett sírást, rángatta a kezemet. Egyetlen anyának sem kívánom azt, amit Andrist vigasztalva átéltem... és azóta is minden (akár ötven-hatvan percig is elhúzódó) kiborulásánál átélek. És kezdetben az is gyakran előfordult, hogy Andris sírva ébredt az éjszaka közepén és azt kiabálta, hogy anyaaa...!, anyaaa...! Bevallom, az elején örültem, hogyha a kiscápának tele a pocakja és tiszta a pelenkája, órákig eldurmol, és nem kétemberes baba, aki például kizárólag az anyukája karjában marad meg sírás nélkül a nap 24 órájában. Így jobban oda tudtam figyelni Andrisra, több idő és energia jutott rá. És annak is örültem, ha Dávid szoptatásánál Andris éppen aludt vagy játszóterezett. Érzelmileg talán még soha nem voltam olyan nagy nyomás alatt, mint a kórházban és az utána eltelt két hétben.
Andris már valamivel jobban viseli Dávid jelenlétét és a vele kapcsolatos dolgokat (majd elmesélem, mi mindent csinálunk, hogy könnyebb legyen neki), alapjáraton ugyanolyan mosolygós, kíváncsi, önálló és magabiztos emberke, mint korábban, a kiegyensúlyozottságán meg dolgozunk. Az első két hét nehezen kezelhetősége csitult, erőteljes hisztikkel tarkított, néha kimondottan hajmeresztő határfeszegetéssé szelídült. Érdekes, mióta B. itthon van, Andris felemásan viselkedik vele: Egyrészt imádja, sír, ha elmegy itthonról, másrészt rengeteget dacoskodik vele pl. pelenkázásnál, öltözésnél, fürdésnél, és nehezményezni szokta, ha az apukája holmi neki szánt puszival megzavarja a velem folytatott építőkockázást. A féltékenység mellett valószínűleg most meccseli le B.-vel mindazt, amit az anyukájával az év első felében. A kevés együtt töltött időbe régebben nem fért bele a balhé, csak a játék, a nevetés, az összebújás. Nem könnyű mostanában Andrisnak lenni.

9 megjegyzés:

Nikletty írta...

huh... nem bírnám, én nem tudom hogy csinálják akiknek kis korkülönbséggel vannak babák, igen persze túlélik, stb, de én úgy érzem, nem bírnám... s nem akarom ezt, se magamnak, se első szülöttemnek... ha lesz második meglátjuk hogy jön be a 3-4év, akkor állítólag jobban várják, felfogják a kistesót, meg az én tesómmal sem volt rossz a 3,5év...

Kitartást tudok csak kívánni!

Majmóka írta...

Drága kis Andris! Tényleg nem könnyű neki, de hiszek benne, hogy ez az állapot csak tényleg az első pár hónapban ennyire baromira kemény. Kitartás!

Vica írta...

Tudod, én azt mondom, jobb, hogy ilyen viharosan kitör belőle a féltékenység. Annál is inkább, mert ennek hatására (is) ti az apjával igyekeztek biztosítani őt arról, hogy ugyanolyan fontos nektek továbbra is, mint a baba születése előtt.

Nekem ugyan csak egy gyerekem van, sajnos, de testközelről láttam (egy lakásban élve évekig a sógornőmmel és a gyerekeivel), miként lehet ezt rosszul csinálni, és milyen elborzasztó eredménnyel.
Azóta eltelt 20 év, és a két "gyerek" még mindig inkább csak elviseli egymást, ha nincsenek túl sokat együtt...

Egyébként gratulálok az új családtaghoz, nagyon helyes kisfiú Dávid is .-))

Sir Andrew pedig tényleg egészen nagyfiú már, abban a kantáros gatyóban pláne. Emlékszem, nekem is milyen fura volt egy hasonló cuccban hirtelen rácsodálkozni: megnőtt a babám, már nem is baba :-))
Pedig én kórházban sem voltam közben, mégis villámcsapásként ért a dolog.

Orsi írta...

Sokszor eszembe jut(ott), amikor olvaslak, hogy milyen BÁTRAK vagytok B.-vel! Én tutifix, hogy képtelen lennék kezelni az ilyen helyzeteket. A kislányom pont abban a korban van, amikor BRUTÁLISAN feszegeti a határait - pedig nincs kistesója -, és NEM mindig TUDOM úgy kezelni ezeket a helyzeteket, ahogyan szeretném. És ilyenkor kitör belőlem, hogy milyen xar anya vagyok, és milyen jó, hogy csak egyetlen gyermekre kell figyelnem. Minden tiszteletem a többgyermekes szülőké! Így ismeretlenül - az írásaidon keresztül - hiszem, hogy JÓL kezeled majd a kialakuló helyzeteket, ha B. már nem lesz otthon. Bár ugye, a kibicnek semmi sem drága! Kitartást és továbbra is bízz az ANYAI ösztönödben!

Névtelen írta...

szia Csibike,


Ismet magamra es a csaladomra ismertem az irasodbol (egy zugolvasod). Nekem ket lanyom van, a "nagy" most 20-an lesz 2 eves, a kicsi anyak napjan szuletett az iden. Szoval hasonlo cipoben jarunk. A pesszimista enednek uzenem,hogy igen baromi nehez lesz az elso par het egyedul, de naprol-napra jobb lesz. Ahogy majd csokken a nagy feltekenysege es nyilik a kicsi ertelme nagyon edes dolgaik lesznek egyutt. Nalunk a "nagy" mar formabedobozni, hoc-hoc katonazni... akar a kicsivel, rohan hozza, ha sir es vigasztalja, ha ehes a kicsi nyomja a kezembe a szopiparnat...es meg sorolhatnam. Szoval kitartas, lesz ez meg rosszabb is, de utana garantaltan csak a jo johet. En mar eljutottam arra a szintre, hogy a harmadik is johet, kis korkulonbseggel is :).
Minden jot!Zebra1613

Niki írta...

Szegény Ti! Fel a fejjel! Tudom, nem vigasztal, de az idő az ami most segíteni fog rajtatok. És ha majd egyedül leszel a két sráccal akkor meg automatikusan rá fogsz állni arra a verzióra, hogy neked kell mindent megoldani. Ebbe beletartozik, hogy hol az egyik hol a másik sír. Szorítok nektek!

Csigamami írta...

Andris Kakaskodik apukájával :o) Édes! Sajnálom és irigyellek azért, hogy ilyen mélyen meg tudod élni a szeretetet :o)

Dezzie írta...

Szia!
Nálunk is kicsi a korkülönbség, a kisfiam kettő múlt, a kislányom négy hónapos. Már ilyen csekély idő alatt is sokat változott a nagy viszonya a kicsihez,most például semmilyen formában nem viseli el, ha hangot ad. Előtte simogatta is, most csak rácsodálkozik.
Az első hetekben megszakadt a szívem, mikor a kicsi sírt, de én nem mehettem, mert van ugye, amikor képtelenség, például ha pelenkázod a nagyot, vagy éppen öltözteted. Várnia kellett, így szegényke megtanult egyedül elaludni, ami a nagynál mindig mellen történt, mert egy nyikkanására fel tudtam kapni. Az első időkben (a védőnéni, az ortopéd orvos ajánlása ellenére) kendőbe kötöttem, úgy fürdettem, etettem a nagyot, mert kellett a kicsinek a testi kontaktus. Most már elég neki, ha lát. Nagyon rosszul éreztem magam amiatt, hogy nem tudok ugyanúgy bánni a másodikkal, nem tudom neki ugyanazokat a körülményeket biztosítani. Viszont ő meg másban profitál. Például már elnézelődik, eljátszogat, elvan magában, és a bátyja jön-megy, ezt figyeli. Már eleve van egy rakás játéka és könyve, amit megörökölt, az elsőnél menet közben tanulgattam, mi való neki. Nem hallgattunk pluszban pocakosan zenét, minek, ha egyszer hallja, ha a bátyjának énekelek? Megvan a rutinunk, a férjem biztos kézzel pelenkáz, nincs meg az első baba porcelánként óvása öltöztetésnél, ölelgetésnél. Én ezekkel nyugtatom magam.

csibike írta...

Este tudok válaszolni nektek, most nincs annyi időm, amennyit szeretnék :)