2011. szeptember 25., vasárnap

Kis esti vegyes

Nemrég begyűjtöttem újabb ötezer fekete pontot: Andris alvás közben felsírt, kivettem az ágyából és a karomban ringatva megszoptattam. Így csináltam mindig, és így is fogom csinálni, amíg szoptatok. Nekünk így jó. Az okos könyvek szerint már át kellene aludnia az éjszakát, itt az ideje, hogy egy kis vízitatással és szigorúan a kiságy rácsain keresztül kivitelezett hátsimogatással altassam vissza a fiamat (ha többet szeretne, ne engedjek a zsarnoknak), aki éjszaka pusztán azért ébred fel kétszer, mert tudja, hogy megetetem. Belekódoltam ezt az infót. Az okos könyvek azzal biztatnak, hogy három-négy sírós éjszaka, és Sir Andrew úgy átalussza azt, amit át kell, hogy csak na. Az az igazság, hogy gyűlölöm az ilyen barbár megoldásokat, meg az, hogy képtelen vagyok sírni hagyni a gyereket. Nagyjából két hete öt percig kellett hallgatnom a bömbölését, kegyetlen volt. Épp habfürdőbe bátorkodtam belemerülni egy olyan időpontban, amikor nem szokott felébredni, erre tessék, kivételesen felébredt. Habokból ki, villámzuhany. Az apja ölelte magához a cápakölyköt, aki addig üvöltött, amíg a karomba nem vettem. Teljesen belehergelődött abba, hogy elmaradt az azonnali szoptatás, utána nehezen aludt vissza, bár két tejkorty között dobott nekem egy puszit az éjszaka meghitt sötétségében. Öt percig is alig bírtam hallgatni a 'nekem most rettentően rossz, gyere, anya, segíts rajtam!' sírását, a három-négy éjszakán át tartó sírásba simán belehalnék. Inkább arra tippelek, hogy fejlődési ugrásra készül, ugyanakkor hiába kínálom négyszer-ötször per nap, továbbra sem eszik igazán komoly mennyiséget felnőttkajából, következetesen hagy helyet az anyatejnek, ez viszont már nem olyan tápláló, hogy fedezze a cápanövekedéshez szükséges mindenfélét.  Éhesen senki nem tud ugrálni, nem igaz? Persze lehet, hogy cicifüggő a ded és ezért nem alszik 'rendesen' (definiáljuk ezt a szót, kérem szépen), passz, de úgy vagyok vele, hogy a  tíz-tizenegy óra alvást megszakító két ébredés is igen szép. Az Idő majd megoldja a kérdést. Eddig sem erőltettem semmit, eddig sem akartam okosabb lenni az ösztöneimnél. Van tejem, szeretem szoptatni, és ha már nem kér belőlem, elválasztja magát tőlem. Ennyi. 
Ja, múlt héten lecsekkolt a nőkurkászom a fel-felbukkanó rosszulléteim miatt (három teszt is azt mondta, hogy nem vagyok terhes, hüpp és szipp), és hagyott bennem némi rossz érzést, hogy meghökkent, amikor mondtam, hogy nem, Andris még nem alussza át az éjszakát, illetve falánknak titulálta a gyereket, aki nem igazán az, de mindegy. Sajna ő is azt mondta, hogy nem vagyok terhes (hüpp és szipp). Tudtam én is, csak szép lett volna, ha kiderül, mellétrafáltak az ösztöneim. A jó hír az, hogy egészséges vagyok, a terhestüneteket azért produkálta a testem, mert hormonálisan visszarendeződött az alapállapotba. Odabent mindenem szuper, bármikor megfoganhat Andris tesója, és nem leszek veszélyeztetett terhes, csak a hegszétválás fog fenyegetni, a vetélés nem, mármint hivatalosan. Nemhivatalosan minden megtörténhet, de majd gyúrok ezotériára, hogy rajt-cél győzelem legyen a következő gyerekemnél (a második fiú, a harmadik lány, ezt álmodtam nem sokkal Andris születése után). A 'szervezetem kipihente magát' mondatnál vissza tudtam fojtani a nevetést, bár nagyon ki akart bukni belőlem. Ja, lehet, hogy a szervezetem igen, csak én nem. Nem emlékszem, milyen érzés, amikor nyolc órát alszik az ember egyhuzamban és saját magától ébred. Elfelejtettem. Törölték a memóriámból. Olyan, mintha soha nem aludtam volna többet darabokra tördelt hat-hét óráknál.  
Ja, a még lényegebb lényeg: A fiamtól fehér alapon piros pöttyös bögrét kaptam a szülinapomra (a másik blogomban már nem írhatok pöttyös bögrentyűkről), és B.-vel együtt adták oda, a fiam két keze rákulcsolódott a bögrére, nézett rám a gyönyörű szemeivel, aztán az arcomra nyomta életem első andrispusziját. Meghatódtam, nem kicsit. Amúgy is ügyes, pl. ha mondom neki, hogy Andris, töröld meg a szádat, fogja a papírzsepit (nem volt itthon szalvéta) és megtörli a száját. Ma annyira belelendült a törölgetésbe, hogy anyu és a nagymamám száját is megtörölgette, aztán ha már ott suvickolt a közelben, kitért a nagymamám szemüvegére is. Nem a szemüvegről jutott eszembe, de elmondom, hogy Andrisnak rettenetesen fejlett már most a gömbérzéke (fogás, dobás), meglepne, ha nem kötne ki valami labdás csapatban sportcápa korában. Anyu röplabdázott, apu kézilabdázott, B. focizott, én kézilabdáztam, szóval, örökölhetett tőlünk ezt-azt.
És ha már apu így szóba került, muszáj feljegyeznem, hogy azt hittem, anyuval vagy anyósommal keveredek konfliktusba gyereknevelési kérdésekben, ha egyáltalán, mert mindketten tiszteletben tartják, hogy én vagyok a gyerek anyja és egyelőre nem buktam meg semmiben, a mai családozás után azonban arra az álláspontra helyezkedtem, hogy apuval fogok összebalhézni, bár nem akarok, és ez azért vicces, mert ő kóstolgat engem, ő, akinek szülőségből nem tudok egyesnél jobbat adni. Nem egy Montessori alkat, fogalmazott elegánsan csibike, és nem azért, mert pasiból van. Annyira éreztem, hogy a saját szülőlétem kérlelhetetlenül felszínre hozza majd a szüleimmel 34 éve tartó kapcsolatom kényes részeit.

14 megjegyzés:

Elf írta...

könyvekből nem lehet gyereket nevelni - minden egyed gyerkőc más és más... ha jó időben szültél, akkor van elég józan paraszti eszed és ösztönöd - ennyi :):):)

Katity írta...

Szerintem meg tök jól csinálod, és ha Andrisnak meg Neked jó, akkor ne törődj az okoskönyvekkel!

dorw írta...

az egész "ideális alvás" témakörön csak fennhangon tudok röhögni, de komolyan. :)mi kipróbáltunk mindent, de mindent a világon a mákteát kivéve - nem tudom, hol lehet kapni ;) - és semmi haszna. ma is körbe hemperegte kétszer a szobát éjjel és fél5kor már a nappaliban itta a reggeli első részét.
egyébként fogzáskor visszatérnek az ébredések*, szóval elmehetnek az okosok a balfenékre. :P

(*tisztelet az igen csekély számú kivételnek!)

Nóra írta...

Mi az egyáltalán, hogy KELL? Ilyen alapon nincs jól fejlődő gyerek a világon. Egyedi igények és szokások vannak, és ha az jó a babának és a mamának, akkor az úgy a tökéletes. Szerintem! :)

Pocak írta...

4 gyerek-3 különböző altatási "módszer" és mégis mind a 3 ébredt 5-6 éves koráig. Júlia még kicsi, róla nem nyilatkozok :D

1 írta...

Sosem érdekelt, hogy mások szerint mit "kell", nevelési könyvem is csak egy Vekerdy-féle gyerekpárti van. Én azt tartom, hogy ha a gyerekemnek szüksége van rám, akkor én kellek neki. Mert ha már csecsemőként hagyom sírni, és nem vagyok ott, amikor szüksége lenne rám, az mihez vezet a későbbiekben? Az én elméletem szerint ahhoz, hogy jól megtanulja a gyerek, hogy az anyjára már csecsemőként sem számíthatott (de legalább lesz a pszichobanyáknak munkájuk).
De! Kihangsúlyozom! Ez csak az én elméletem, amihez én ragaszkodom, de csinálja mindenki úgy, ahogy az ő érzései sugallják.

Loihi írta...

Ösztönöd okés stop. :-) Alvásra (pláne 8 óra egybefüggőre hihi) ne mostanában számíts stop. Kb. 20 év múlva stop. De akkor meg a barátnői miatt lesznek álmatlan éjszakáid stop. Ezt nekem is úgy mondták stop.
Eszter stop.

Elf írta...

nem kell 20 év :) ha kamasz lesz, majd ő fog kitiltani a szobájából :) úgy 10 éves kora körül már alhatsz :9 de ha többet akarsz, akkor a legkisebbig számíts a 10 évre :)

Ferilka írta...

Le a kalappal a türelmed és kitartásod előtt Csibi! Bárcsak nekem lenne ennyi...
Eltelt egy pár hónap, amikor végleg félreraktam én is az okos-könyveket, főleg, hogy gyakorta vannak ellentétes infok bennük. Mikor 10-11 hónaposan Mini még többször ébredt éjszaka és szopizott, én is megkaptam a rosszalló tekinteteket...aztán láss csodát, magától leszokott az éjszakai ébredésről és szopizásról, csak akkor ébred ha valamije fáj (mostanság leginkább a fogzás miatt). Szerintem cápaAndris is hagyni fog aludni, amint rákap a szilárd kajálás ízére és kicsit többet eszik napközben.

Patty írta...

Hali, Kezdj el MAGNÉZIUMOT SZEDNI!!! (pl: magn sando s) Komolyan!!! Én szintén most vagyok a negatív csúcson alváshiány-türelem-kifáradtamtestileglelkileg témában és a gyerek 6-7x(!) kel éjjelente...Itt jegyzem meg, hogy a gyorvos közölte, h ez "rossz szokás" és le kell nevelni róla...de sztem meg a gy MUTATJA hogy valami nincs rendben körülötte, azért nem tud aludni, azért ébreszt fel (tudod: egynaponszületettek), igy derült ki, h pl: szarrá fagyott a gyerek, pedig szerintem elég meleg volt...HIGGYÜK MÁR EL NEKIK, H NEM SZIVATNI AKARNAK, HANEM ŐK IS EGY JÓT ALUDNI, CSAK VALAMI NEM HAGYJA ŐKET...ebben kell nekünk segíteni!!!
Sztem. Ugyhogy szintén sztem : nyugi, csináld, és kitartás: bird még ki egy kicsit.
(a szomszédasszonyom már altatóadást javasolt a 11 hónapos gyereknek...khm...azé nem baj, ha nem gyógyszerezem le a gyerekemet ennyi idősen, nem? )

A magnéziumot meg szedd egy hétig legalább..egy próbát megér.. Nekem baromira bevált!!!! És teljesen természetes anyag, nem vegyszer!
Pusz
P

vasasvirag írta...

12 hónapos koráig szoptattam napi 12-szer, mert én is kegyetlennek tartottam azt, hogy ne adjak neki, ha kér. Aztán mivel a biológiai órám kegyetlenül ketyegett és kellett a kistesóra gyúrnunk, kénytelen voltam éjszaka vizet adni neki. 1 kellemetlen éjszakánk volt. Azóta szinte ébredés nélkül alussza végig az éjszakát. Hát igen, így nevelünk cicifüggő férfiakat. :D Egyébként valószínűleg nekem nehezebben ment a leválás, mint Máténak.
Most a második gyereket sem akarom jobban korlátozni, bár most nem siettet senki, hogy 13 hónaposan abbahagyjam a szoptatást. :D
Nem hiszem hogy ez a tuti módszer, de nálunk így alakult.

csibike írta...

Holnap jövök a válaszokkal :)

Lillanna írta...

Úgy bírom az okos "majd mi megmondjuk, hogy csináld" embereket.
Három gyerekem van.
Nagylányom (19) jó alvó volt.
Kislányom (8), két éves koráig, éjjelente többször ébredt, szopizott, ha kellett, ha nem. Miután leszokott is, éjjelente négy éves koráig egyszer legalább felkelt.
Fiam most 11 hetes. 6 hetes kora óta este fél 10-től alszik reggel 7-ig.
Mindhárom gyereknél ugyanúgy csináltam a dolgokat. Gyerekfüggő, melyik mikor és mennyit eszik, alszik stb.
Jól csinálod, hogy Andris érdekeit nézed.

csibike írta...

Lillanna: Egyetértek veled :)
Ezt érzem jónak, ezt tudom szívvel-lélekkel csinálni.

vasasvirag: Muszáj megint Popperre hivatkoznom, nála olvastam, hogy az orális fixáció oka pont az, ha a gyerek keveset szopik, mert nem hagyják :)
Egy ideje én is azon a véleményen vagyok, hogy nekem nehezebb, mint Andrisnak.

Patty: Elevitet szedek és néha lecsúszik egy-egy magnéziumos pezsgőtablettás lötty :)
Úgy általában jó formában vagyok a nyaralás óta, néha van egy-két nehezebb napom, de agyilag-lelkileg-fizikailag most vagyok a legjobb állapotban idén. Lehet, hogy nektek is segítene egy kis környezetváltozás, pl. a hétvégén, ha nem tudtok elutazni? Nem gondoltam, mennyit jelent, ha néha kiszakadok a hétköznapokból.
Szerintem a sírásnak mindig megvan a maga oka, még a hisztis sírásnak is.

Ferilka: Megkérdezhetem, miben látsz több türelmet? Nekem az az érzésem, hogy ez a minimum, aztán meg lehet, hogy valójában csúcsteljesítményen vagyok... :)
Úgy tippelem, a fogzás nálunk is hozza majd a durva éjszakákat, mint eddig mindig.

Elf: Valamelyik nap felvázoltunk B.-vel egy 2-3 gyerekes jövőképet a hétköznapokról, ovi-suli-munka satöbbi, és úgy láttam, nincs benne hely 10-12 órányi alvásnak, illetve a hobbidolgaim is kiszorultak :)

Loihi: Három gyerek mellett mennyit alszol? :)

Macskusz :): A te elméleted szerint gondolkodom én is :) Vekerdy tanácsait érdemes megfogadni úgy általában.

Pocak: Igazán írhatnád 'rendesen' a blogodat, szívesen olvasnám, hogy zajlik az életetek :)

Nóra: Szerintem is, de akkor mi a fenének van olyan sok okos könyv a piacon és miért járnak olyan sokan pszichológushoz? :)

dorw: A saját szoba és az új ágy be fog válni :)

Katity: Időről időre szeretem megvizsgálni a dolgaimat kicsit kívülről nézve, és nem ez az első eset, hogy eltérést tapasztalok :) Az jut eszembe ilyenkor, hogy egy kevésbé magabiztos, kevésbé kiegyensúlyozott anya simán kétségbeesik az egymással ellentétes infók miatt, és nincs segítsége, csak bűntudat, lelkiismeret-furdalás.

Elf: A könyvek sokat tudnak segíteni, csak nem mindegy, hogy mit fogadunk el belőlük :)