2014. január 15., szerda

Napirendes gondolatok

Nos, a nappali alvás egyből borult, mihelyt megérkeztek a nagymamák, így a nagymamás napokra külön napirend érvényes: Andris nem alszik, Dávid alvása alatt meg bevásárolok, ügyintézek, aztán rohanok Andrisért az oviba. Az ebédemet pedig megpróbálom nem elfelejteni.
Ha jól rémlik, az Éva magazinban írta egyszer a saját rovatában a Nényei Borbála, hogy neki anno a gyerekeivel (három, azt hiszem) szuperszilárd napirend köré szerveződött az életük, minden egyes nap percre pontosan tudta, mikor és mit fognak csinálni a gyerekek, olyasmit írt, hogy pl. előre tudta, melyik percben fordulnak be iksz sarkon.
Nem tudom elképzelni, hogyan működtethető így a kisgyerekes élet. A betegséges időszakot hagyjuk, az külön történet, ott simán borul ez-az. Nézzünk csak egy-egy szimplán adódó buktatót. Mi van akkor, ha az egyik gyerek 30 perccel tovább alszik? Felkelti, hogy betarthassa a napirendet? Mi van akkor, ha a másik gyerek háromszor kakál orbitális nagyot egymás után, így 3/4 órán keresztül megy a fenékmosás - pelenkázás? (Igaz történetünk alapján, hehe, és nem egyszer fordult elő.) Nem cserél pelenkát, hogy betarthassa a napirendet? Mi van akkor, ha az aktuálisan megfőzött és feltálalt ebédhez nincs kedve a gyerekeknek, holott alapjáraton szeretik? Nem ad nekik enni, hogy betarthassa a napirendet? Mi van akkor, ha a játszótéri gyerektársasággal remekül szórakoznak a saját csemetéi, süt a nap és senki nem megy haza egyelőre, mert annyira jó a hangulat? Hazaviszi a gyerekeket, hogy betarthassa a napirendet? Mi van akkor, ha belemerülnek a legózásba és még senki nem akar sétálni? Kituszkolja őket az ajtón, hogy betarthassa a napirendet?
Nem hiszek abban, hogy le kell betonozni a napirendet. Más persze betonozzon nyugodtan, ha neki és a gyerekének ez a jó. Elmondom, mit nem értek.
Három év és három hónap gyerekezés alatt igen erőteljesen feltűnt, hogy a gyerekek és a gyerekek igényei változnak. Pölö ami napirendben jó egy féléves babának, az nem jó egy másfél évesnek, de nem is kell ilyen nagy időbeli különbség, nálunk teljesen más a nyári napirend, mint a téli, meg Dávid egy héttel ezelőtt még reggel aludt, most nagyjából délben kidől. És egy héttel ezelőtt nem tudott volna ébren maradni tovább, bármit csinálok, most pedig nem tudnám korábban lefektetni. 
Természetesen mi is napirend szerint élünk, de ez a napirend nem lebetonozott mozzanatokból áll, amelyeken nem lehet változtatni. Nálunk sarokpontok vannak, például a vacsora / fürdés / alvás ideje - nagyjából belőve. Mindkét gyereknél a fürdés időpontját lőttük be először, ahhoz kezdtük viszonyítani a többi tevékenységet. A cápák azt tanulták meg először, hogy víz után cici plusz szunya jön. Soha nem vacsorázunk percre pontosan ugyanabban az időben. És a vacsorát hol előbb, hol később fejezzük be, mert pölö Dávid szeret kényelmesen enni. És a frontok meg a telihold lazán befolyásolja, milyen gyorsan alszanak el a gyerekek. És ha nyáron jó az idő és jó a társaság, a többi anyukával összeeresztjük a gyerekeket a játszótéren, és reggel kilenctől kábé délig kint vagyunk. Aztán ebéd és alvás után megint jön egy 2-3 órás játszóterezés délután. És a gyerekeknek klassz, hogy szabadon mozoghatnak, bandázhatnak, nagyjából azt csinálhatnak, amit akarnak, ha az nem árt sem gyereknek, sem felnőttnek. Lakótelepen halál a benti élet, miközben ezerrel süt a nap. És az igény szerinti szoptatás kizárja a szoros napirendet, csak úgy mondom. 
Szeretem a rugalmasságunkat, mert így a gyerekek fejlődésének és igényeinek megfelelően tudom alakítani a napjainkat. Nem mondom, hogy könnyű ez a fajta élet, de pölö én sem szeretem magamra erőltetni az M-es bugyit, ha éppen XL-es a fenekem. És azt látom, hogy a gyerekek igényei azért komolyan megváltoznak hónapok alatt, más és más pl. az étvágyuk, alvás- és mozgásigényük. Meg nálunk hétvégén családi programok is akadnak, ilyenkor kimarad a séta/játszótér, mert mondjuk az Állatkertben lebzselünk, és az ebéd lehet perec vagy lángos vagy mindkettő. (Jujj, felelőtlen anya vagyok.) 
Tényleg érdekel, hogy élnek-e úgy kisgyerekes családok, hogy egyszer belövik a napirendet és az mondjuk az első három évben fixen megmarad úgy. Nekem sokkal életszagúbb az, hogy egyrészt alkalmazkodunk egymáshoz, másrészt figyelembe vesszük a gyerek igényeit, sőt elképzeléseit is, de mint tudjuk, lázadó vagyok, meg eretnek.  

14 megjegyzés:

a mesélő írta...

Nálunk ami fix volt és nagyjából most is az, az a fürdés ideje és amíg kicsik voltak az ebéd utáni alvás. Ezt viszont pont miattuk kellett tartani, mert ha csúsztunk, borult a bili és megőrült mindenki. A napirend nem korlát, sokkal inkább mankó szerintem, így aszerint kell használni, nálunk volt és működött, de soha sem percre pontosan, inkább csak nagyjából és persze valmailyen szinten most is van, hogy már nagyobbak a gyerekek, de nincs kőbe vésve.

király.diana írta...

Napirendileg egyetlen dologhoz ragaszkodok: hétközben a vacsora és fürdés este fél 8-ra legyen meg, 8 és negyed 9 között pedig irány az ágy, mese, alvás. Minden más rugalmas :)

Katity írta...

Nálunk az egymásutániságban van következetesség, az, hogy mikor történnek a dolgok (már időre), nem annyira fontos se nekem, se Lédának. Az már inkább, hogy ne boruljon a rend (főleg az esti), mert akkor reklamál.
(Mi pl. ezért nem tudunk messzire utazni, mert az ebéd-alvás szentsége csak itthon érvényes. Máshol nem alszik, kocsiban sem, márpedig én ragaszkodom ahhoz, hogy aludjon délben, főleg, hogy hat körül ébred reggelente. És amúgy is jaj mindenkinek, ha nem alszik...)

E írta...

Hát meg is őrülnék, ha perre pontosan be kéne osztanom mindent. Így is elég nehéz, hogy figyelnem kell rá, hogy ne aludjon el útközben a kocsiban, mert akkor hamar felkel, és halál a délután. És mert ha vásárlással töltöm az alvásidőt, ahelyett, hogy otthon csinálnék, amit akarok, attól én borulok ki. És ha mindketten kiborulunk, az nem vezet semmi jóra. :D Amúgy nálunk is a sorrend a fontos, de az is leginkább este. Kb annyi, hogy fürdés után már nem csinálunk semmit, maximum mesélünk.

Évi írta...

Én is a gyerekhez igazitom de már kaptam érte okosságokat,mert nekem kell a gyerekeket úgy altatni úgy etetni stb. hát hogy,egyik egyszer éhes a másik máskor...Ádi kis korában napi 4x aludt... most 1x...stb

Majmóka írta...

Én leszek itt a kakukktojás, mert én nagyon napirendes vagyok. Na, nem percre pontosan működünk, de majdnem. És nem minden, de sok dolog. Nem biztos, hogy jól gondolom, de az oviból tudom, hogy azok a gyerekek voltak a legnyugtalanabbak, legzizibbek és legkezelhetetlenebbek, akiknek nem volt semmi rendszer az életükben. Itt ettek, ott ettek, itt aludtak ott aludtak. Egyik este 8-kor feküdtek, másik este 10-kor és össze-vissza volt az életük. Én még gyerektelen óvónő koromban elhatároztam, hogy nem nagyon szigorúan, de átláthatóvá szeretném csinálni a napunkat. És vagy ettől, vagy nem ettől, de Dani elég nyugodt gyerek.
Majd a másodiknál már nem leszek ilyen okos, mert ott majd nem lehet betartani ezt.
Pl. tegnap borult a napirend kicsit, mert anyóssal játszóterezett és nem értek haza akkorra, mikor ebéd szokott lenni. Így szegény gyerek evett, hulla fáradt volt /persze az anyós szerint természetesen nem akart hazajönni a játszótérreől/, már kaja közben majdnem elaludt, aztán átesett a holtponton és nem bírt elaludni.
Nálunk sok fix pont van, mondom, én leszek itt a kakukktojás: reggel 7-kor ébresztő, mert ha később kel, akkor délben később alszik el és este 11-kor még ébren van. Valamikor tízórai, 10 körül kimegyünk. Fél 12 körül jövünk haza, kicsi lenyugvás, kaja, fél 1-is elalszik. És az esti fürdés még a fix.
Nálunk ez vált be, én ilyen kiképző tiszt vagyok, tudom, ez sem mindig jó, de nyugis az életünk és Dani nem lett szobanövény sem miatta.
Aztán májustól majd szépen lőttek a 2,5 éves napirendes mániámnak. :)

Évi írta...

Majmóka, ne haragudj meg, de egy gyerekkel azért ez könnyű, itt pont arról beszélünk ogy az egyik így alszik a másik úgy,etetések,betegségek, stb. Szeritnem amúgy totál hasonló a napirendje szinte mindenkinek. Most már itt is egyszerre alszik a két gyerek.
Nálunk a fix az este, 7 és 8 közt lezajlik a fürdés vacsi és 9-kor megy Tomi aludni,Ádi még kikövetel magának egy jó negyed órát de aztán letesszük őt is.

És aztán hadd ne folytassam, jön ha az egyik oviba jár, hogy indultok,cibálod magaddal a kicsit,mész érte, mikor,stb.

Majd mesélek a háromról ehhehehe

Majmóka írta...

Igen, tudom. Írtan is, hogy addig van arany életem, míg meg nem születik a tesó. Onnan már más lesz minden, tisztában vagyok vele. :)

Family Maker írta...

Első gyereknél úgy gondoltam, hogy a teljes spontaenitás a jó, mert ne neveljünk egy OCDs embert már gyerekkorban, akia monotóniában és a kiszámíthatóságban leli örömét (hah, boldogok a tudatlanok). Ezt a harmadik átordított/nem alvó hét után írtam felül. Azóta volt napirendünk, bár inkább arra törekedtem, hogy ritmus legyen, azaz alvás-evés-játék. Aztán a második ezt nem tolerálja, neki alvás-nehezen ébredek, sokat ölelgess-játék-evés.játék jött be. Inkább csak a fürdés a fix a napban meg a lefekvés.

"lázadó vagyok, meg eretnek." szeretem, hogy van benned önirónia, így könnyebb elviselni a nehezebb időszakokat is.

teide írta...

Nálunk is sarokpontok vannak: evés, alvás. Mindkettőnél tudatosan igyekeztünk a bölcsődeihez igazodni az utolsó hónapokban, mert hát neki is könnyebb, ha nem ott szembesül vele, hogy délben van ebéd, utána nincs.
Bizony most nem egyszerű, mert mi délben még nem vagyok túl éhesek, és kinti programot inkább csak délelőttre szervezhetünk, mert mire du. elindulnánk, besötétedik, de így legalább nagyjából tudjuk, hogy mire számíthatunk. Persze vannak ám kilengések, ha du. többet aludt a kicsi, akkor este csúszik picit a fürdés.

Nikletty írta...

Nekünk van napirend, volt is, ahogy beálltak anno a cicizés idejei. De! Ezt egyáltalán nem így kell érteni ahogy te leírtad, előfordulnak fél-1órás csúszás ide-oda, s ez normális, a lényeg hogy ugyanazok a dolgok követik egymást. Azért jó, hogy volt pl napirend, mert Lina megy bölcsibe, s ott ugyanaz a napirend, most van elég baja, nem hogy ha még tök más lenne a napirendje azt is megszokni. Pl hogy odaérjünk 7-kor kelni kell, de ez eddig is így volt nálunk kb (na de ezt a hetet is értsd úgy hogy volt fél8 is az többször is, nem pesztráljuk a gyereket ha nem muszáj, de pl 8-nál tovább nem hagytuk aludni, mert akkor nappal nem fog elálmosodni, estére meg akkor szétcsúszik).Csak ő is megszokta azt és kész.Ha meg pl nem akarja enni ami éppen van, hát akkor nem eszik! Majd eszik következő étkezésnél többet, nem jó teret adni a válogatósságnak.Ha belemerülünk legozásba, akkor kész aznap legozás van. Szóval nálunk ez nem ilyen szigorú ahogy te leírtad. Jah meg igen, ahogy írod, ez ahogy nől a baba változik a napirend, főleg ugye az alvás igényt tekintve, ezzel mindenképp a babához kell igazodni. Nálunk a napirend is úgy alakult, hogy Linát figyeltem meg, hogy hogy igényli az alvást, különben ő pl ordításba tört ki, ha nem értünk haza hosszú autóútról időben az alvásra. De nyílván pl Karácsonkor voltak nagyobb eltolódások is, jobban elfáradt, stb, akkor hagytuk hadd pihizzen pl, de utána visszaállt a régi.puszi

Nikletty írta...

Hát ige, két pici napirendjét valóban még bonyolultabb, főleg ha egyik jobban alvós a másik kevésbé, mert éberebb típus. Megmondom őszintén: én nem tudom még lesz-e Linának kistesója, de hogy később ez is az egyik ok, én tudom, hogy bezizisedek egyik kicsi, másik pici történetben. Nem vállaltam, de párom sem akarta. Ha meg esetleg lesz kistesó a nagyobbik akkora lesz, hogy ő már nem olyan napirend érzékeny.

csibike írta...

Jövök a kommentemmel, drukkoljunk, hogy minél előbb :)

szilva írta...

én 1gyerekes vagyok, nagyjából egy idős a fiam Dáviddal.
nekem a napirendről a régi napközis táborban kifüggesztett tacepao jut eszembe, ami kőbevésett, szent és sérthetetlen volt - ha 14-15.30 között strandolás a program, akkor strandolunk, még ha savas eső esik, akkor is (legfeljebb acélesernyőt tartunk a fejünk fölé, de strandolunk). hát köszi, de én ezt inkább kihagyom.
amit viszont többen is írtatok, azt én inkább napi rutinnak nevezem, és nagyon jó dolog, bár gyakran itt is nagyfokú rugalmasság szükséges - legalábbis nagyobb fokú, mint amire én alapból képes vagyok, de fejlődöm, azt hiszem :) szóval nálunk napi rutin van: ébredés - felöltözés - reggeli - kinti program (közben tízórai) - ebéd - alvás - uzsi - itthoni benti program (közben vacsi) - fürdés - tápszer - alvás
az időpontok meg tolódnak (hogy a fenébe ne tolódnának, amikor a gyerkőc hol 6.45kor ébred, hol 10.15kor - na jó, ezek a szélsőségek, 99%ban nagyon jól belőhetően 8-8.30 között ébred), illetve néha kimarad az uzsi, ha későn ébred az alvásból.